Visar inlägg med etikett Favorit. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Favorit. Visa alla inlägg

lördag, juni 16, 2007

Varför läsa blogg?

Som vanligt läser jag mina favoritbloggar... ibland får jag nåt att skriva om, ibland inte. Idag känns det angeläget att skriva lite extra (skrev som --- i kommentaren, men kände mig ofärdig). Läs xrobs blogg om ni undrar över temat.

Varför läser vi andras bloggar?

Jag har hittat en bunt bloggare som jag gärna läser. Ofta. Ibland kan jag läsa samma inlägg flera gånger, bara för att det är underfundigt skrivet eller för att reflektera över vad som sägs.

Ibland ger texterna mig en klapp på axeln, "jag är bra och tänker rätt", typ. Det är inte bara jag som tycker så här, jag är nog inget UFO.

Ibland utmanas mitt tänk, någon som tycker annorlunda får mig att faktiskt fundera över vad jag EGENLIGEN tycker, och VARFÖR jag tycker som jag gör. Ibland har jag tänkt om, även om det inte är särskilt ofta, och att ifrågasätta gör mig starkare.

Ibland får texterna mig att skratta. Ibland medkännande, ibland åt någon/något, ibland över hur tokat andra fungerar, men oavsett anledning är skratten viktiga.

Framför allt skratten gör stor skillnad. Det är SÅÅÅÅÅ mycket lättare att somna när skrattrynkorna aktiverats en stund, jag sover bättre och jag vaknar utvilad och på bra humör (om jag nu inte vaknar av att nåt av pyrena sparkar mig i huvudet, förstås). Helt ovetenskapligt, men det funkar.

torsdag, april 19, 2007

Ett gott skratt förlänger livet

Har du en dålig dag? Känns livet pest?
Gå då in på http://www.humorsajten.com/sid2.htm, klicka på "Flash" dubbelt upp och sedan på "Katten 2" långt ner i tredje spalten och få dig ett gott skratt! Jag kan inte, hur deppig jag än är, motstå att dra på smilbanden.

Jag skulle vilja veta hur man får in den här "på plats"... Samma gäller förra filmen. Jag vill inte lära mig, men kunna. :-)

måndag, februari 19, 2007

Statistik och nödvändigheten av bloggande

Alltså - jag trodde att det nog bara är Listoplisto som läser dravlet jag skriver... men så, inspirerad av min sajberguru gick jag in på www.my.statcounter.com och kikade på min statistik - till min förvåning har det varit fler här! Wow!
Helt plötsligt kändes dagen lite gladare och lite mera färgglad. Tänk så lite som behövs! (Mitt ego behövde det, dessutom, av helt andra orsaker som inte ska tas upp här. Inte än, iallafall.)

Ännu ett bevis för att bloggandet är viktigt!
Om bloggvärlden kan muntra upp fler - vilket jag utgår från att den gör - är den helt livsnödvändig, för som någon (jag tror att det är Nalle Puh) säger, "det finns alltför många tappade sugar i världen". Så lite, och ändå så mycket! Ett ord, eller i mitt fall en siffra, som förändrar liksom hela läget, det känns inte sååå frustrerande och "ingen idé", det känns snarare som att "det löser sig nog" och "vem f-n bryr sig?!". *ljudet m ljudat så där lite förnöjt*

Livet är som en chokladask, helt sant. Ibland hittar man bitar som ser såååååå goda ut, men som inte var särskilt imponerande (eller rent av äckliga, fast de spottar man ju ut). Ibland är inte favoriterna särskilt goda, men för det mesta finns det alltid en eller två bitar som avnjuts så där med viftande tår, och som höjer livskvaliteten en smula.