Varför läsa blogg?
Som vanligt läser jag mina favoritbloggar... ibland får jag nåt att skriva om, ibland inte. Idag känns det angeläget att skriva lite extra (skrev som --- i kommentaren, men kände mig ofärdig). Läs xrobs blogg om ni undrar över temat.
Varför läser vi andras bloggar?
Jag har hittat en bunt bloggare som jag gärna läser. Ofta. Ibland kan jag läsa samma inlägg flera gånger, bara för att det är underfundigt skrivet eller för att reflektera över vad som sägs.
Ibland ger texterna mig en klapp på axeln, "jag är bra och tänker rätt", typ. Det är inte bara jag som tycker så här, jag är nog inget UFO.
Ibland utmanas mitt tänk, någon som tycker annorlunda får mig att faktiskt fundera över vad jag EGENLIGEN tycker, och VARFÖR jag tycker som jag gör. Ibland har jag tänkt om, även om det inte är särskilt ofta, och att ifrågasätta gör mig starkare.
Ibland får texterna mig att skratta. Ibland medkännande, ibland åt någon/något, ibland över hur tokat andra fungerar, men oavsett anledning är skratten viktiga.
Framför allt skratten gör stor skillnad. Det är SÅÅÅÅÅ mycket lättare att somna när skrattrynkorna aktiverats en stund, jag sover bättre och jag vaknar utvilad och på bra humör (om jag nu inte vaknar av att nåt av pyrena sparkar mig i huvudet, förstås). Helt ovetenskapligt, men det funkar.