Visar inlägg med etikett Tänkvärt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tänkvärt. Visa alla inlägg

måndag, januari 05, 2009

Nåt vi lär oss vilja eller nåt vi vill?

På väg hem igår (lyckades hålla ämnet i huvvet tills nu!!!) konstaterade jag att många har kvar julpyntet. Varken negativt eller positivt, bara ett konstaterande.
Just därför började jag fundera på varför jag inte tycker nåt om att folk tar bort eller inte tar bort sitt julpynt, för jag hör ju hur många ondgör sig över att folk REDAN har eller INTE har FASTÄN... osv. Jag borde väl tycka nåt, eller?

Så... för att äntligen komma till skott vill jag fortsätta tidigare frågeställning:
VAD TYCKER JAG och VAD HAR JAG LÄRT MIG ATT TYCKA?

Om min omgivning varit mera fast i vissa jultankar hade jag antagligen tyckt nåt om dessa som tagit bort kontra inte tagit bort sitt julpynt. Nu har jag inte LÄRT mig tycka nåt särskilt, och tycker sålunda inget speciellt.

Borde jag tycka nåt om just julpyntets vara eller icke vara? Tja, det är väl iofs inte det nödvändigaste i livet, men det är alltid intressant med åsikter.

VAD TYCKER DU?

fredag, oktober 31, 2008

Jag vet varför...

...eller TROR mig veta varför vi inte är så omvärldsmedvetna som vi borde vara:

När vi ser hur eländigt vår värld mår, när vi ser alla olyckor, tragedier, miljökatastrofer, svält- och sjukdomskatastrofer, alla utsatta barn MÅSTE vi stänga av för att orka med vår egen vardag. Många slåss med taskig ekonomi, trassel på jobbet (om vi har nåt), skolans elände... då finns ingen ork att DESSUTOM ta på sig så stora och ofattbara saker som världens elände.

Jag känner mig upphängd och nersläppt. Jag känner att orken börjar tryta i det "lilla", och när det kommer uppmaningar på TV om att jag ska bli fadder eller skänka pengar till cancergalor och översvämningsoffer känner jag att jag vill slå av TVn. Då slipper jag den skulden också.

Jag sorterar mina sopor och jag försöker köpa lokalproducerat, men där slutar mitt engagemang. Jag orkar inte slåss för djurens rättigheter, för att alla barn ska få rätt till skolgång och ett rikt liv, för sjuka och olyckliga runt omkring mig - jag har fullt upp med min egen vardag och min egen familj.

tisdag, september 09, 2008

Att ge

Hur tänker ni?

En kund pratar om att de saknar skruvar från ett visst företag (möbler). Jag har en hel hög hemma. Självklart erbjuder jag dessa till kunden, under förutsättning att jag hittar igen dem.
En som lyssnar frågar efteråt "att du ger bort dem?" - men jag undrar då varför inte!? Förhoppningsvis får jag samma svar av nån om jag nån gång behöver nåt.

Jag har samlat på mig delarna under flertalet år, och om jag ger bort dem fanns det ju anledning att spara derm. Annars är risken att de slängts och då har jag ju sparat dem till ingen nytta.

Om någon behöver hjälp, stort eller smått, och jag kan ge den - varför ska jag inte ge den?


För mig är det en vinn-vinn-situation. Kunden vinner i att de fick delarna snabbare än via företaget (de har redan blivit lovade delarna, men de kommer ju först efter någon vecka). Jag vinner i den härliga känslan av att hjälpa nån (tyvärr inte mer plats i källaren) och i nöjet att känna mig uppskattad (när man gör nåt utöver).

Hur hade ni gjort?

torsdag, maj 15, 2008

Lästips!

En kommentar kan ge både det ena och det andra:

Här kan ni läsa ett MYCKET BRA inlägg ang. tidigare diskussion om vad våra samhällsmedborgare får kosta. Om ni inte förstår vad jag pratar om kan ni läsa mera här.

Det är underbart när det dimper ner folk som kan uttrycka det jag menar på det sätt som jag inte kan men som jag tänker! :-)

tisdag, oktober 02, 2007

Hatobjekt nr 3: Gamar

Nackdelen med att bo "centralt" är att det händer en hel del olyckor utanför oss. Så även ikväll. Vad händer? Jo, i samma ögonblick som det smäller kommer folk vällandes från alla upptänkliga håll (och några till) för att... gissa? Om du, som jag faktiskt gjorde, trodde att de kom för att ev. kunna hjälpa till trodde du FEL. De kommer enbart och endast för att liksom gamarna svärma över kadavret, gissningsvis för att ha något smarrigt att berätta för kafferepet eller garagepolarna dagen efter. Vissa tycktes plocka fram telefonerna enkom för att frossa i de krockandes olycka...

Jag brukar vanligen kolla; kan jag hjälpa till, gör jag någon nytta? Om inte vänder jag mig om och fortsätter med vad jag då höll på med. Denna gång valde vi dock att studera Gamarna:

Polisen spärrar av i rondellen från ena hållet, och annat fordon står och blockerar från andra hållet. ÄNDÅ kör folk omvägar för att parkera och studera, de t o m blockerar vår utfart, fyra bilar i bredd (alltså över båda körbanorna), där brandbilar och andra utryckningsfordon är tänkta att kunna komma fram!

Vi såg inga journalister, men jag är övertygad om att krocken kommer att finnas med bild i tidningen imorgon. Idag har ju de flesta mobiltelefonerna inbyggda kameror av varierande kvalitet, och det vore, efter kvällens studie, svårt att tänka att ingen av dessa liksuktande asätare INTE skulle ta tillfället i akt.

För att förtydliga exemplet kan jag berätta om vår bröllopsresa genom Sverige sommaren 2000; vi passerar en korsning i Askersundstrakten. En olycka händer sekunderna innan vi kommer fram, och då ingen räddningspersonal finns på platsen stannar vi, jag springer fram och frågar om vi kan göra något. Svaret blir nej, vi sätter oss i bilen och åker vidare då vi inte vill vara ivägen. Sekunderna efter meddelas över trafikradion att den väg vi åker på är blockerad... Räddningstjänsten kommer inte fram PÅ GRUND AV GAMARNA!

Förbannade slödder!

måndag, juli 30, 2007

Lollias och Liemannen

Jojo. "Another one bites the dust."
Jag läser blogg efter annan om hur en viss filmsnubbe lagt skosnörena på hyllan, och jag måste erkänna att jag inte kunde brytt mig mindre.

Vad som retar mig är att denne grådvärg kommer att sopa Povel Ramels nedlagda penna under mattan. Povel Ramel, som faktiskt GJORT SKILLNAD, som faktiskt TILLFÖRT något, borde inte försvinna ut i tomma intet bara för att "mister märkvärdig" sparkat i samma tunna ungefär samtidigt!

Kejsarens nya kläder borde få stanna i garderoben där de hör hemma. Povel Ramel kommer att lämna efter sig ett ordets tystnad. Samma gällde Tage Danielsson. Dessa två herrar, i var sin kategori, är och var oslagna mästare på ord.

Sådana borde inte få passera obemärkt. Det borde gubben beige.

Samhällsekonomi

Ännu en inspirerad av xrob... Jag citerar mig själv.

Vi skyddar våra brottslingar till varje pris och lägger tusentals (om inte mer) kronor varje år på deras vård och rehabilitering, medan offren och "Svenssons" får klara sig bäst de kan. Vi flyttar på mobbningsoffren medans mobbarna får vara kvar i sin trygga, invanda miljö. De oskyldiga straffas med övervakningskameror och regler och lagar så man kräks. Lite knepigt, och framför allt felvänt.
Jag har läst nånstans att många kvinnor blir våldtagna på krogtoaletterna. Är det därför legalt att sätta upp kameror inne på varje toalett? Det mesta våldet sker i hemmen. Ska vi därför montera kameror i hemmen? Sovrummen, kanske?
Är det inte bättre att vi istället sätter pengarna där de faktiskt gör nytta, och FÖREBYGGER istället? Är det inte bättre att vi lär våra barn vikten av NEJ, respekt för varandra och såna saker?
Jag känner mig lite osäker på vad jag åstadkommer med att skriva sånt här, jag blir mest bara frustrerad över vår inkompetens vad gäller samhällsförändring, men nån nytta kanske det gör... :-)

lördag, maj 19, 2007

Korkad fråga?

"Har du fått ditt hjärta krossat?" - vilken otroligt korkad fråga!
NEJ, självklart inte, det sitter precis där det ska och pumpar runt den röda sörjan så som det är tänkt. Jag tror att jag hade märkt om någon sqvischat det.
JA, förr eller senare torde alla fått erfara obesvarad kärlek. Sen upp till var och en att se det som krossat eller sårat eller totaldemolerat eller "jaha".

- - -

Så slår det mig att det ju faktiskt finns en tredje variant. Den som råkat ut för en sån där äckelpäckelpotta, som låtsas tycka om och som sedan på ett medvetet elakt sätt dumpar har ju faktiskt fått hjärtat krossat. Hmmm...


Äsch.


Tillägg den 20 maj; Tänk så fantastiskt vad man lär sig på vägen! Den som säger att bloggande inte är berikande har precis blivit motbevisad!

tisdag, maj 08, 2007

Anonym eller inte?

Åter får xrob sätta ämnet för dagen... Ämnet är anonymt bloggande.

Den som har betalt för att blogga ska SJÄLVKLART vara öppen med vem han/hon är. Den som får betalt för att tycka något ska inte vara anonym, eftersom det handlar om köpta åsikter (missförstå mig rätt, snälla).

De som (inom ramen för svensk lag) skriver utan lön och utan "agenda" och ej på uppdrag av någon annan har all rätt att vara anonym! Så länge jag inte skadar eller sårar någon annan med det jag skriver finns det ingen anledning att tala om vem jag är, framför allt inte i vårt ytfixerade samhälle!

Min värdering bygger på innehåll - inte person. Vem du är är en sak. Vad du tycker är en annan. Åtminstone i min värld. Jag tycker det jag tycker oavsett om du vet vem jag är eller inte.
De som känner mig, och alltså kan ha en HYFSAT rättvis bild av min person, kan se vem jag är av att läsa min blogg. De som inte känner mig får en uppfattning om vem jag är genom att läsa mina ord, inte genom att se min bild. Det borde inte handla om hur jag ser ut, det borde handla om vad jag tycker och varför jag tycker som jag gör (min motivering, alltså).

Eller är vi så fel ute, att det hela handlar om yta? Om frisyren är fel kommer inte åsikten att räknas? Eller handlar det om ursprunget, att sossarna inte kan tycka att moderatens idé är bra? Att åsikten blir annorlunda värd beroende på om det är en man eller en kvinna som framfört den? Påverkas värdet av hudfärg, sexuell läggning eller religion?
Eller handlar det uteslutande om att kunna kasta ägg på tyckarens fönster, om tyckarens åsikt går emot läsarens?


Självklart finns det en vits i att "stå för vad man säger" genom att sätta dit sitt namn. När jag skriver insändare skriver jag ALLTID ut mitt namn, och eftersom jag inte har ett dussinnamn vet folk vem jag är. Men - i min blogg väljer jag (för det mesta) att skriva personliga tankar och funderingar, och de skrivs
a) för att skriva av mig, att få på "papper" det som snurrar i huvvet
b) för att få distans till tankarna
c) för att någon, någonstans, kanske tycker som jag eller ungefär likadant, och finner en smula tröst i att någon annan ser det på samma sätt (lite Narcissiskt, kanske?)
Jag skulle gärna skriva dit d) med en önskan att kunna påverka någon att ändra uppfattning, men det (lägga till d-et, alltså) kan jag inte eftersom jag inte skriver för att påverka.

Eftersom vissa element i vårt samhälle anser sig ha rätt att "trycka till" den som tycker annorlunda är det sunt att inte alltid vara öppen med vem man är. Tyvärr lämnar det dörren öppen även för dem som inte står för sina ord och för dem som missbrukar orden för att skada andra.

Stephen Donaldsons vägnhimmar uttrycker det hela väldigt bra:
"Gör vad helst du har lust till så länge du inte sårar eller skadar någon annan med det."

torsdag, april 19, 2007

En MYCKET sevärd film!

.
Film ang reklam

Känns och ÄR lång - men det är värt det!
SE DEN!