onsdag, november 07, 2007

SNÖ!

Jaha. Så var det dags igen. För vinter, alltså.
Gårdagen var hyfsad, nollgradigt och lite lagom kramig snö i centimetertunnt lager, inte helt fel. Men idag... Kallt, kallt, KALLT!!!
Egentligen bor jag på helt rätt ställe, jag gillar att det är ljust på vintern och har inga problem med ljus dygnet runt under sommaren. Jag gillar snö, och jag trivs med att det inte är folk på varenda milimeter. MEN... Jag är inte gjord för kyla.
Det får gärna vara lagom kallt, och kallgrader är en förutsättning för snö, men när det redan nu är -15 grader känns vintern alldeles för lång!

...

-15 är inte så mycket, egentligen. Det är nog mera att det har varit en frånvarande sommar, att höstens gråperiod varit för lång och att det var så varmt igår. -15 är kallare i t ex Jönköping eller Luleå, där vattenmängderna runt samhällena gör luften blöt dessutom. Då känns det som -30.

Och jo, det ÄR ljust på vintern häruppe. Många tror att det är mörkt dygnet runt, men eftersom vi har massor av VIT snö blir det aldrig så mörkt som söderöver. Sådeså!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Själv är jag inte gjord för blåst, får ont i halsen på noll och ingenting. Bor verkligen på rätt ställe, nära havet i platta, kala Skåne, med andra ord... :-P

Lollias sa...

NÄvadå????? Inte blåser det väl i Skåne?? *S*
Det är nästan så det är värre i Skåne än i Kiruna där det blåser oavsett; har du precis gått upp för en backe i motvind och vänder för att gå ner igen är det liks förb... motvind och uppförsbacke.

Lollias sa...

Fast i Skåne finns det ju inga uppförsbackar... *S*