måndag, december 24, 2007

Försvara mig!

När sonen frågar varför mamma är borta så mycket ska du inte svara att du inte vet, du ska svara att det beror på att mamma har så många saker hon måste göra. "Att du inte vet" = du förstår det inte heller, alltså har mamma ingen anledning att vara borta. "många saker" = att det kanske inte är så lätt att förklara, men det finns en anledning som faktiskt är helt ok och som du står bakom det hela.

När svärmor (din mamma, alltså) frågar hur länge vi ska stanna ska du svara med antal timmar, inte att du inte vet. Det är du som bestämmer hur länge vi ska vara hos din mamma, inte jag. Eftersom jag är i underläge och "tänker stjäla hennes son från henne" är det upp till dig att visa att det faktiskt är du som väljer att gå.

Oavsett om det är min eller din mamma - du ska försvara mig! Min mamma ser mig fortfarande som 12 år gammal, och kommer att ta varje tillfälle i akt för att tala om för mig vad jag gör för fel. Din mamma ser också bara mina fel, även om hon - kanske - väljer att "bara" antyda. Kvar blir barnen och du - men barnen ska inte behöva försvara sin mor inför mormor och farmor. Det är ditt jobb!

Du ska acceptera det jag gör utan att måste veta varför. Jag ska inte behöva rättfärdiga mina tankar eller mitt beteende, jag är lika vuxen som du. Mitt sätt är precis lika rätt som ditt, och ska inte behöva försvaras inför dig. (Jag tänker inte sänka mig till den nivån och börja ifrågasätta dig och ditt!)

Dessutom:
Om jag köper två paket laktosfri grädde ska du, om du nu måste använda dem, köpa tillbaka SAMMA SORT och LIKA MÅNGA. Jag vill inte ha matlagningsgrädde, och jag vill inte ha grädde med laktos. Enkelt. Hade jag velat ha matlagnings- med laktos hade jag köpt det från början.
Jag valde att köpa laktosfri vispgrädde eftersom båda våra och båda dina barn mår bättre av laktosfri mjölk/grädde. När nu din mamma inte tål nästan något alls tänkte jag göra två varianter grädde till äggen: en med salt och en med kaviar. MEN... eftersom du valde att köpa tillbaka en matlagningsgrädde, som jag inte kan använda öht, och en laktosgrädde istället för de två paket grädde utan laktos som jag köpte, blir det alltså inte så som JAG hade planerat MIN matlagning...
Jag vill INTE ha bara salt i min grädde. Jag vill ha kaviargrädde, precis som de övriga vid bordet, men eftersom din mamma inte tål fisk blir hon isåfall utan. Men jag behöver två paket för att det ska räcka till alla äggen. Alltså gör jag två varianter, en med kaviar och en med salt, så att din mamma också ska kunna äta av äggen. Nähä, just ja, du hade ju inte köpt några paket med laktosfri grädde.

Om jag gör så att "alla" gillar mina ägg kan inte svärmor äta, och jag står där som egoisten som skiter i svärmor. Våra barn får dessutom ont i magen.
Om jag gör ägg som även svärmor kan äta vill ingen ha dem för att de blir menlösa och tråkiga.
Om jag ska göra så att alla blir nöjda måste jag göra tre sorter; laktosfri med kaviar, vanlig med salt och ytterligare en med kaviar för att få den att räcka. Då tycker alla, inklusive din mor, att jag går i överkurs, sååå många hade jag ju inte behövt göra.
ö,lmxvczöortdfslö, asgäpkb sfdjxedhrl¨ntpisk,yg5! Det är inte JAG som ska stå med hästhuvudet när DU inte tänker! Det är inte jag som ska få sneda ögon för att du gör tok!

Jävla bajs!

13 kommentarer:

Anonym sa...

shit... du låter arg. Hoppas julen kändes hyfsat bra ändå? I det stora hela...

Anonym sa...

....du store tid !

Anonym sa...

Herre gud vilken röra....

Lollias sa...

Julen har varit bra... Men jag håller på att explodera, jag exploderar hela tiden och mina stackars barn kommer att få gå till en terapeut sen för att komma över sin arga mamma, arg, arg, argargargargargargargagagagagagagagagagagagaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!

Jag ska dock gå en "charmkurs" under våren, för att lära mig
1) att prata KORT och KONCIST
2) att hitta tillbaka den där "nu ler jag så då tror alla att jag är glad"-jag.

Lollias sa...

...sen undrar jag lite över Anonyms och Caisa i Flens kommentarer?
som i "är du knäpp, eller?" ?
som i "förstår dig!" ?
Någon som känner sig manad att ge sig på en förklaring? (Jag lovar att inte bitas! Jag skjuter aldrig en brevbärare!)

Blue sa...

Jag säger bara:

- Du är inte ensam om total frustration, ilska och explosionsartade utbrott. Även om just denna julen inte mynnade ut i detta.

Pendlar mellan himmel och helvete för det mesta i humöret nu. Vem ska vi skylla på?

KRAM

PS: Jag skyller mitt på mannen i nio fall av tio...

Anonym sa...

...trolig förklaring:
"Bland tingel och tangel
grädde
julafton
laktosfri grädde
ägg
hästhuvud
svärmor
kaviargrädde.

Och helig julilska
bland jingel och jangel.

Lollias sa...

...och helig julilska? Skulle inte tro det.
Däremot tager jag tacksamt emot orsaken "mannen". Den låter definitivt trovärdig.

Varför skaffar vi oss såna husdjur? Vad är det för fel på oss kvinnor, som uppfostrar män att bli såna?

Anonym sa...

Mannen som husdjur ?
Nämän...
Vad har vi här då......en liten Gudrun S som tittar fram ?

Blue sa...

Kent sthlm: Hmm...vad fan har mannen som husdjur med Gudrun Schyman att göra?

Om du tycker att hon är en rödstrumpa som du försöker jämföra oss med - då är du ute och cyklar utan stödhjul.

Vi är ju raka motsatsen till rödstrumpor. Vi TILLÅTER ju våra husdjur att vara lata och lama vilket slår tillbaka på oss själva.

Om jag är någon jävla strumpa så är det en dumstrumpa i så fall.

Puss på dig Lollias - det är mannens fel i nio fall av tio ;o)

Anonym sa...

"vad fan har mannen som husdjur med Gudrun Schyman att göra?"
Se där minnet är kort.Det var inte länge sedan en av kvinnorna runt Gudrun orsakade kalabalik i stugorna genom att justi TV påstå att "mannen är ett djur"

Amen

Anonym sa...

Jag hoppas att ni tar från den humoristiska sidan det jag har
kommit med.

Jag är den förste att medge att det finns skitstövlar till män !!

Gott nytt år flickor !

Lollias sa...

Hörrni - det här bleve ju riktigt spänki! :-D

Till Kent: att kalla mig rödstrumpa eller likna mig vid Gudrun är ungefär som att kalla Gudrun S för blåmoderat man, alltid iklädd SS-uniform. Typ. Jag gissar att det här inlägget är det enda av mina inlägg du läst?
Om du sen påstår att du är humoristisk i dina inlägg - skit ner dig. Det här är inte ett humorinlägg. Det här är ett ilsket och förorättat inlägg och ska behandlas som sådant. Humorister göre sig icke besvär här. Gärna i andra inlägg, men inte här. Men du kanske är en av de män som gärna skämtar i stil med "Har du mens, eller?"
Men jag önskar dig ett gott nytt -08 oavsett!

Till Blue: fy faaabian va du är bra! :-P SLUS på dig! (med hänvisning till Ingrid Sjöstrands tomatdikt) Och massor av riktigt blöta hundpussar (fast inte lika dregliga...)!
(eller heter det dräggliga?)

Nu ska jag ägna mig en stund åt årets sista )?) inlägg.
KRAAAAM!