fredag, september 18, 2009

Matte - är ni bra på yta?

Jag behöver ta reda på hur man räknar arealen på en liksidig femhörning... Jag tror att varje sida kommer att vara fem meter, och jag tror också att jag kan räkna ut det genom att göra tre trekanter, två av dem blir lika stora (5+5+x m omkrets) och den tredje blir (x+x+5 m). Men sen då? Tyvärr har jag glömt det mesta från matten... trots att jag läste matte E på KomVux för inte sååååå många år sen och faktiskt tyckte att det var kul (=roligt, intressant). Har försökt leta på nätet, men med klent resultat. Även om jag söker på "regelbunden månghörning" får jag inte många träffar som handlar om hur jag räknar. Äsch.

Om jag använder mig av vinklar då? Alla vinklarna är ju lika stora. Om de dubbla trekanterna är... hmm... återkommer.

Tacksam för tips...

Inga kommentarer: