fredag, september 04, 2009

Vigselrätt

Jag har inte brytt mig om att följa debatten, men jag måste ändå bry mig:

Varför i hela friden ska inte kyrkan få viga vem de vill???

Svenska kyrkan - kristendom - präster - kristen tro - bibeln - sånt liksom hör ihop. Jag behöver inte tycka nåt alls om jag inte vill, precis som jag inte behöver tycka något om islam eller buddhism eller ateism eller vad det då handlar om.

Att gifta sig i kyrkan är att lova varandra trohet INFÖR GUD. De som vill lova, men inte INFÖR GUD går till borgmästaren. Enkelt!

Om min ICA-handlare inte har det bröd jag vill ha går jag till nästa butik.
Om min läkare inte ger mig den behandling jag anser är rätt går jag till en annan läkare.
Om inte präst A vill viga mig av någon anledning går jag till präst B.

Jag har gift mig i kyrkan. Jag har ingen aktiv gudstro, men ville göra äktenskapslöftena till något MER, att lova inför något större än du och jag och grannen. Sen vet jag inte vad detta "större" egentligen är, men lägger ingen större vikt vid att ta reda på det.
Om prästen hade velat hade han kunnat neka - jag är varken döpt eller konfirmerad och min man är frånskild. Om prästen hade sagt nej hade jag självklart blivit upprörd, men sedan gått till en annan präst.

Att frånta kyrkan vigselrätten för att de lever efter vad de anser vara bibelns ord (och bibeln är som bekant en av hörnstenarna i det hela) - är det åsiktsfrihet? Så länge inte svenska kyrkan och dess präster uppmanar folket att stena homosexuella eller liknande grotesk-heter (och då syftar jag på stenandet) ska de väl få tycka vad de vill! Och så länge prästerna själva får välja hur de vill agera, utifrån sin religiösa övertygelse, borde det väl inte vara något problem?

Men visst, vi kan ta det hela ännu längre:
- Vi gräver upp alla icke-troende från kyrkogårdarna och lägger dem i nåt slags massgrav, för det borde ju inte spela någon roll för en icke-troende? Vigd jord, menar jag.
- Vi annullerar alla äktenskap som inte är mellan troende makar, för det kristna bröllopet är ju bara för dem som aktivt tror på sv kyrkans gud.
- Vi "avdöper" alla, eftersom barn inte kan välja själva. Sen får alla kristna gå och döpa sig igen, så att vi säkert vet att det bara är kristna som är döpta.
- Alla skolavslutningar flyttas till andra lokaler, avslutningarna har ju inget med religionen att göra.
- Jul får bara firas av de som vill fira Jesu födelse. Övriga får fira nåt annat någon annan dag.
- Vi måste göra om kalendrarna, för vi kan ju inte räkna år noll från det år när JESUS föddes...

Suck.

3 kommentarer:

Robert sa...

Tack så mycket, bättre sent än aldrig ju :-D

Lollias sa...

:-)

Lollias sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.