tisdag, september 11, 2007

Hålla upp dörren

På väg ut hölls dörren upp för mig. Två mskor väntar medan jag passerar. En märklig känsla.
Eller, egentligen, två märkliga känslor.
Det första var "WOW!" för att någon håller upp dörren för mig. Det andra var "och varför är jag så ovan vid det?". Jag håller, för det mesta, upp dörren för andra om vi möts i dörren. Om jag är på väg åt rätt håll, men även från "fel" håll försöker jag. Jag kan t o m skynda mig för att hinna hålla upp dörren om jag ser att någon kommer med händerna fulla eller med barnvagn eller... Men jag är inte van vid att andra gör det.
Ett märkligt samhälle vi lever i, då det är förvånande när någon visar nåt som borde tillhöra allmän hövlighet och vänlighet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, fick en liten aha-upplevelse nu. Jag håller alltid upp dörren för folk, men det är som du skriver, det är försvinnande sällsynt man får samma artiga behandling tillbaka.

Lollias sa...

Visst är det tragiskt? Fast jag måste ju ändå bli lite licklig över att kunna ge en (annan) intelligent mska en aha-upplevelse, så att det inte bara är jag som får dem... :-D