onsdag, september 12, 2007

Anti-reklam-klockan

Här skriver undertecknad om min inbyggda anti-reklam-klocka som plingar konstant när jag ska handla...
Jag ogillar reklam. Om jag kan välja mellan två hyfsat likvärdiga produkter och den ena är gjord reklam för väljer jag per automatik den andra. De företag som väljer att lägga (mina) pengar på reklam väljer alltså bort mig som kund. Om jag kan välja. (I små samhällen kan man tyvärr sällan det i så stor utsträckning som jag hade önskat.)
Min far har ett rätt trevligt sätt att hantera det hela: Köper han en märkesjacka sprättar han helt sonika bort märket. Himmla bra, tycker jag! Varför ska jag betala MER för en jacka eller en sko bara för att den heter Olle? (Kanske ännu värre, varför ska jag betala nästan lika mycket för en Olle-kopia?)
Olle kostar X kr att göra. På det läggs först reklamkostnaden med lika mycket, 2X, och sedan vinstmarginalen, 4X, eller om det då är tvärt om. Ytterligare påslag görs (minst 5X) just för att den heter Olle.

???

Alltså - om jag då köper Lelle-tröjan istället, som INTE gjorts reklam för, då betalar jag ju bara produktion och vinstmarginal. Klart trevligare.

Dessutom bär det mig emot att JAG ska betala dyrt för att göra reklam för NÅGON ANNAN. DE borde betala MIG för att jag gör reklam för dem!
Reklamtröjorna borde sålunda vara billigare än de icke-reklamgjorda tröjorna.
Eller hur?

2 kommentarer:

Blue sa...

Grymt cool pappa :)

Men jag måste faktiskt säga emot dig när det gäller vissa saker...

Tvättmedel och bindreklam går bort, där gör jag också ett aktivt val. Men kläder däremot. Nåja, jag vet att Diesel inte är ett smack bättre än 200 kronors-jeansen på H&M, men många många andra kläder faller i bitar för att dom heter Lelle istället för Olle. Jag har gett Lelle en ärlig chans, men Olle håller bättre i längden.

(Har faktiskt kvar en Busneltröja som jag köpte 1989, används fortfarande, och den ser inte ut att ha mer än ett par tvättar bakom sig - det kallar jag kvalitet. Och att kunna ha en tröja i 20 år är valuta för pengarna :)

angryinch sa...

Amen!