lördag, december 13, 2008

Fint porslin

Det är roligt att kunna duka fint. Det är jätteroligt. Vi har haft julavslutning här hos oss idag, och att då kunna ställa fram riktigt fina kristallglas i olika former (vatten-vin-snaps) och fina kaffemuggar känns riktigt bra. Att ha likadana bestick till alla känns också bra. Riktigt bra.
Om det då är en kvarleva av min borgarbracka-mormors barndom eller vad det då är, men det ger mervärde (för mig) att kunna duka vackert. (Ska lägga ut bild så småningom.)

Glasen var min mormors, de fick dem i bröllopspresent eller liknande. Antagligen inte särskilt dyra eller märkvärdiga för att vara kristallglas, men då är det förhoppningsvis lätt att fylla på med fler. Kaffeservicen var min morfars mammas (min namnes), och de lär tyvärr inte vara lätta att fylla på. Jag har inte sett nåt liknande någonstans öht, och det är inte alls kul eftersom jag gärna hade haft fler av dem.

Jag hade en tanke om att önska porslin till bröllopspresent just för att få MÅNGA av samma sort, men alla serier jag sett hittills består av 12 kuvert. Jag vill ha MINST 24, och att beställa dubbla serviser ser jag ingen mening med (jag behöver inte två kaffekannor). Dessutom är det alltid någon del som är fel - är det inte kopparnas öron är det att det inte finns muggar eller att gräddkannan är för liten. Eller att det inte finns djuptallrikar. Om nu inte mönstret är för gräsligt eller på fel plats...

Inte nog med att jag behöver bli tapetdesigner, jag behöver också göra min egen servis. Ids int!

Inga kommentarer: