måndag, december 01, 2008

Tacksamhet?

Har skottat gården TRE gånger under gårdagen. Gillar inte snö.
Fast... idag är det HUR vackert som helst, riktig sån där vykortsvinter med lagom rimfrost på träden och klar himmel... idag har jag dessutom inte behövt skotta snö. Grannen tog plogvallen med traktorn.

Dock kom jag att funder över huruvida man borde vara tacksam eller inte? Näst äldsta grabben i huset kom ut och bidrog till snöskottningen i fredags, och jag höll på att kräkas över all snö precis när han kom ut och jag blev överlyclig över bidståndet. MEN... ska man verkligen vara tacksam? Egentligen, jag menar, är inte det en del av att vara med i ett hushåll? Att man hjälps åt?

Jag tänker nog fortsätta vara tacksam, men det känns lite mot mina principer. Det kostar inget att säga tack och vara tacksam, men det blir ju ändå lite fel. Jag är inte hundra på att jag vill ha det så att nån ska tacka en hela tiden för allt man gör, men det är ju alltid trevligt att veta när det man gör spelar roll och att någon är glad över att man gör det man gör.

Att säga tack till er som läser mina högst sporadiska inlägg känns dock helt befogat. Ni har egentligen ingen anledning att belöna mitt ego genom att återvända till just MIN blogg. :-)

2 kommentarer:

Corundum sa...

Om jag står och jobbar med brorsans dator som behöver lagas och han är närmre än mig till någon sladd eller något verktyg jag behöver så ber jag självklart honom att räcka det till mig. Och när jag får det så säger jag tack! Det skadar liksom inte, känns både bra att säga och bra att höra.

På ett sätt är det lite av samma sak... Du SKA kunna förvänta dig att alla i hushållet hjälps åt med saker som rör er alla, och den som hjälper till SKA få ett tack för att de gjort jobbet. Det tycker jag åtminstone, det är så det alltid fungerat i min familj - och jag gillar det.

Men det är bara en åsikt, och tillika en åsikt jag inte tänkt igenom mer än 39 sekunder. :P

Det är roligt att läsa din blogg! Tack för att du skriver för oss att läsa. :)

/Corundum
ordensmakt.blogspot.com

Lollias sa...

PöSS!