torsdag, juni 18, 2009

Found it!

Hittade igen några små lappar, skrivna för MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGA år sedan, och tänkte att jag skulle sprida min visdom. :-)
Och för den som inte förstår det är det väl lika att påpeka att ovanstående var ironiskt.

"Oprah Winfrey talar om hur viktigt det är att komma ihåg att det trots allt finns män som HJÄLPER TILL hemma...

Varför talas det aldrig om hur duktiga KVINNORNA är som HJÄLPER TILL hemma? Det är - trots allt - inte kvinnans jobb att städa, laga mat, stryka, tvätta, passa ungar, bädda, putsa fönster... Hade det varit vårt jobb hade vi fått betalt!
Fast - kvinnan hade kanske tjänat på att ha hemmet som jobb, för då hade vi ju fått uppskattning för det vi gör...

Vi har fortfarande den urgamla stämpeln kvar; 'om kvinnan är 4 m från spisen och sängen är hon på rymmen'. Tänk om alla kvinnor skulle vägra göra ngt öht hemma om de inte fick beröm för allt de gjorde, eller kanske t o m betalt?
Vi skulle vara multimiljardärer!

Och med tanke på alla de killar som bott hemifrån i 10-20 år och fortfarande inte vet hur man slår på en tvättmaskin, stryker eller kokar potatis"


Sen var det slut på den tråden. Antagligen kom nåt emellan, t ex att telefonen ringde eller nåt. :-) Jag är inte riktigt överens med språket hela vägen, och jag ser inte världen lika svart eller vit längre, men i stort tycker jag samma nu som då. Varför berömmer vi inte första-lägenheten-tjejer för att de är SÅÅÅÅ DUKTIGA som tvättar sina egna kläder och diskar undan efter sig? Varför är vi inte SÅÅÅ imponerade över tjejerna som kommer hem från jobbet och faktiskt ÄGNAR SIG åt sina barn?

Fattar nada. Är vi kvinnor verkligen så korkade att vi anser att männen HJÄLPER TILL? Är det MITT hem, där min make är inneboende?

Jag vill dock tillägga att detta INTE är tillämpligt hos oss... det är min man som städar, plockar, putsar fönster, byter gardiner, byter de flesta blöjorna och lagar mat (mm). Jag tvättar, stryker och diskar - men nu har vi ju diskmaskin vilket minskar mitt diskande till någon enstaka gång i veckan.

Här vill jag tillägga att jag är bortskämd, men om jag ska följa min egen linje ovan ska jag ju inte säga det eftersom det faktiskt befäster att männen som gör nåt hemma är fantastiska. Mer fantastiska än kvinnorna som gör nåt hemma. Och det borde ju vara lika fantastiskt oavsett vem som gör, så jag ändrar mig raskt och skriver inte att jag är bortskämd. Även om jag tycker att jag är det - fast det är mest för att vi inte diskuterar "vem som ska" eller "vems tur det är". :-)


Det ska bli mycket spännande att se hur våra SÖNER beter sig när de flyttar hemifrån. Barnuppfostran är banne mig inte lätt, och om man då ska börja dra in könsroller och jämlikhet i det hela blir det, för mig, ogreppbart.
Sålunda håller jag mig till det som är greppbart, som t ex att sitta här och skriva en liten stund... :-)

Inga kommentarer: