tisdag, mars 24, 2009

Skratta eller gråta?

Vet inte om jag ska skälla eller vara tacksam... En förbipasserande dam plockar upp skräp längs vägen. Inte alls dumt, det borde alla göra. Så ser hon min soptunna och lastar av sin börda i den. Inte heller fel, jag bryr mig inte om någon annan slänger skräp i min tunna, den är överfull oavsett.

MEN...

Hon slänger i en sprayburk.

Hade jag tillhört de som fått en märkning på tunnan, och om just min tunna kontrollerades just denna vecka (om det nu någonsin kommer att kontrolleras) skulle JAG få böter.

Jag tillhör dem som Sorterar. SORTERAR är ännu inte aktuellt eftersom jag fortfarande måste ta BILEN för att lämna i återvinningsbyttorna, men jag Sorterar med stort S. Allt som jag kan sortera hemma (utan att det stinker) sorterar jag, och det är till mig vännerna ringer för att få reda på i vilken soptippsbytta de ska slänga sånt som de inte vet. Jag far regelbundet till soptippen för att slänga sånt som inte får slängas i återvinningen.
JAG BLIR UPPRÖRD. Samtidigt kan jag inte skälla på henne, eftersom hon faktiskt PLOCKAR UPP lite av det skräp som slängs utan en tanke på hundar och barn. Och andras trädgårdar, fast det är en parentes.
Vet, som sagt, inte om jag ska skratta eller gråta. Vet inte heller om det är nåt att göra ett blogginlägg om, men det har ansträngt min hjärna hela dagen, och då kan jag ju inte låta bli att lasta över det på er... :-)

1 kommentar:

Corundum sa...

Jag tycker ändå på det hela taget att det är en positiv sak att plocak upp skräp, även om man inte går _riktigt_ hela vägen. Det är en god grundtanke i alla fall.

Jag hopppas verkligen att man gör naturen något gott när man Sorterar sopor, för det är då förbaskat drygt... Men jag gör det också, som du säger, med stort S. Dock inte med uteslutande versaler.

Tappa inte sugen, sortera vidare! ;)

/jag.