tisdag, mars 03, 2009

Sopsortering

På mitt jobb hanterar vi nästan alla material som bara finns. Min kollega har dock inte samma uppfattning om sopsortering som jag, och det stör mig.

Visst, den lilla metallbiten i toppen av en plastgalge är kanske inte hela världen, men om alla tänker så blir det mååååånga metallbitar som slängs i "brännbart"-påsen. Metall är mig veterligen inte brännbart. Nog många metallbitar i ugnen för brännbara material torde göra ugnen trasig rätt snabbt även om den säkerligen är konstruerad för att kunna hantera en hel del obrännbara ting.

Visst, en bränd propp i sopsäcken kanske inte heller spelar någon roll, men som ovan lär hanteringssystemet braka efter nog många proppar.

Visst, en flaska lacknafta hit eller dit, men nog många så har vi inte särskilt många rena vattendrag kvar.

Om alla tänker "äsch, den lilla" blir det för mycket. Om alla istället tänker "självklart" tar vi jättekliv på sopminskningsvägen.

Jättepretentiöst (eller heter det -siöst?), jag vet, men sååååå viktigt. Då får ni stå ut med lite pretentiösa rader. Ju.

Inga kommentarer: