torsdag, september 21, 2006

Apropå att "hjälpa till" hemma

Jag måste ju bara fortsätta:

Tillhör du dem som "hjälper till" hemma? (Eller lever du med en sån?)
Jag ställer mig lika frågande till det som när pappor säger sig vara barnvakt åt sina egna barn.

Vems hem är det? Är du och hälsar på tillfälligt hos din flickväns föräldrar, eller bor du tillfälligt hos en kompis? Om du verkligen bor ihop med maka eller dina barns mor tycker jag att det är groteskt att säga att du "hjälper till".
På samma sätt: Vems barn är det? Om du är pappa till barnet är du inte barnvakt. Då är du förälder.

Samhällssynen må vara hur skev som helst, men just dessa två uttryck är verkligen bland de värsta. Inte bara talar han om att han faktiskt står över hushållsarbetet, utan även att det är någon annans barn... Ingen tilltalande man, i mitt tycke!

Inga kommentarer: