tisdag, september 12, 2006

Mammaledig?

Jag läste Listoplistos blogg om mammaledighet... http://listoplisto.blogspot.com/, "Vissa saker är viktigare än andra" och jag måste få kommentera! Det gick inte direkt, av någon anledning, och därför skriver jag en egen.

"Applicera tvärtommetoden på frågan och se hur absurt det låter… typ så här: ”Min fru VILL inte vara föräldraledig, hon har varit det förr och tyckte det var rätt så trist”. Handen på hjärtat, nog skulle du reagera med misstro och undra vilken sorts mamma hon egentligen är?"
Det kan jag skriva under på! Jag har börjat jobba halvtid och min son är 2,5 månader - gissa om jag får en hel del höjda ögonbryn!!!
Min son är med mig hela dagarna och jag ammar heltid (alltså inga tillägg) och ändå tycker många att jag är knepig. De skulle nog inte föreslå att min man kunde vara hemma, utan det hela handlar om att JAG som MAMMA borde vara HEMMA med mitt barn.
Alltså - kom inte till mig och snacka om att Sverige är jämlikt!

Men samtidigt kan jag tycka att debatten är snedvriden. Det borde inte handla om att pappa MÅSTE vara hemma mera och att det är så synd om oss mammor. Det borde handla om att EN FÖRÄLDER ska kunna vara hemma med barnet/-n, utan att FAMILJEN förlorar ekonomiskt på det. Att mamma ska lämna ifrån sig mammadagar är vansinne, det borde istället FÖRLÄNGAS, så att pappa får LIKA MÅNGA dagar som mamma har nu.
Nu föreslås faktiskt att pappa ska SNO dagar av mamma - totalt vansinne i mitt tycke!
Det skulle dessutom lösa många problem med dagisplatser som inte räcker... :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ah, jag tänkte just börja undra om din blogg har dött eller nåt! *S*

Det mest realistiska förslag som har lagts fram hittills när det gäller föräldraförsäkringen, är nog det som regeringens utredare kom med (ledda av K-P, vår gamle SSU-ordförande du vet)... och det förslaget går just ut på att förlänga ledigheten och samtidigt binda fler månader. Jag tror att det skulle funka skiiiiitbra, men det lär vi inte få veta på många år än eftersom regeringen fegar, och eftersom jag tror att det blir regeringsskifte i kväll. Suck.

Och hörru... lämna från sig mammadagar? Man har ju faktiskt hälften var från början ju ;-)
Dessutom har pappa 10 dagar extra i början, så han har redan fler dagar än mamma. Problemet är ju vår s.k "valfrihet" som gör att familjer väljer bort pappans ledighet.

Och jo... du kan inte kommentera min blogg, för du har inte uppgraderat till Blogger beta. Men jag tror det funkar om du kommenterar som "Other" istället, då kan du ändå skriva in namn och länk. Piffigt va? :-)