tisdag, september 12, 2006

AmbiVALent...

Jaha. Så var det då val igen...
Usch.
Jag tillhör dem som inte har några problem med att säga vilket parti jag röstat på. Jag tycker att det kan vara sunt att föräldrar inte vill berätta för sina barn om de vill att barnen själva ska ta beslut utan påverkan från föräldrarna, men annars ser jag inte vitsen med att tiga med politisk färg.
Men - jag har lika svårt varje valår med att bestämma mig för vilket parti jag ska rösta på!
Inte för att jag är osäker på vad jag tycker, absolut inte. Jag har varit stolt SSU-are i många år, och även om jag är mera åt vänster än Sossarna är jag definitivt RÖD.
Så till mitt problem: Om jag röstar på Vänsterpartiet, som jag helst vill göra, TÄNK OM just MIN röst var den som hade kunnat ge Sossarna egen majoritet? Egentligen vet jag ju att en röst inte gör sån avgörande skillnad, men TÄNK OM vi är nog många som tänker som jag, och Sossarna faktiskt kan få egen majoritet?
Vänsterpartiet verkar inte vara i position för egen majoritet, och hellre rött misch-masch än blå depression. Alltså borde jag ju rösta på Sossarna, bara för att komma närmare målet egen majoritet. Men...
Sickna problem. Samma vånda varje år...

1 kommentar:

Anonym sa...

Håll i hatten, men jag röstade faktiskt på miljöpartiet de här gången. Jag bestämde att det var dags att göra slut med (s), i alla fall för en stund tills den där stofilen har lämnat över partiledarskapet till någon ny.