fredag, augusti 03, 2007

Global footprints



UTMANING!

Jag bor i Lappland. Lokaltrafiken här är ett stort skämt.
Bussarna åker förbi nån gång ibland, och jag TROR att de funkar dagtid, men kvällstid är det dött. Totalt. Under gymnasietiden åkte jag buss dit jag skulle, men då hade jag ju inget val. Hur kul är det att åka hem kl 21 på en lördagkväll bara för att det är sista bussen? Hur kul är det att sitta 1,5 timmar på bussen för att transportera sig 10 km (fågelavstånd)?

Till mitt försvar har jag kört moppe så länge jag kunde (svårt att få med två barn), och den äldre sonen älskade att åka till dagis på "tronen" (MC-barnsits). Tre tankningar á 50 kr på en sommar - det är inte helt fel när man kör varje dag.

Med sex personer i hushållet är det dessutom olagligt att transportera hela familjen i en "vanlig" kombi - alltså blir det en minibuss. Vår drar ca litern per mil. (Visst blir det "9-15 litres per 100 km"?). Jag hade MYCKET hellre haft kvar vår Mitsubishi Lancer; 0,46/mil landsvägskörning, 0,63 med 300 kg snöskoter på släp bakom (vintertid), 400 kr i skatt och 500 kr i försäkring (eller om det var tvärt om?) - snacka om att gå på luft och kärlek! Dessutom pigg vid omkörning. *tuggar lite på knogarna* Det är definitivt en bil jag vill ha igen.

Nu börjar det här låta som en hög med bortförklaringar, så jag ska sluta. Jag vill bara till sist säga att jag hellre använt lokaltrafiken, MYCKET hellre köpt lokalproducerade produkter och levt energisnålt, men om man bor ocentralt och inte har MASSOR med pengar är det svårt att välja det livet. Jag har inte råd att köpa en miljövänlig minibuss som jag sedan inte skulle kunna tanka (eftersom vi inte har tillgång till såna mackar/tankstationer). Klimatet här tillåter inte t ex grönsaksodling i säljande storlek. Och, dessutom, jag köper inte t ex Braziliansk oxfilé ens på extrapris, ej heller kyckling uppvuxen i Danmark.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vann jag? Här är mitt resultat: Ecological-Footprints-bild.

Lollias sa...

OJ...
Jepp. Du vann, överlägset. :-)