fredag, oktober 31, 2008

Jag vet varför...

...eller TROR mig veta varför vi inte är så omvärldsmedvetna som vi borde vara:

När vi ser hur eländigt vår värld mår, när vi ser alla olyckor, tragedier, miljökatastrofer, svält- och sjukdomskatastrofer, alla utsatta barn MÅSTE vi stänga av för att orka med vår egen vardag. Många slåss med taskig ekonomi, trassel på jobbet (om vi har nåt), skolans elände... då finns ingen ork att DESSUTOM ta på sig så stora och ofattbara saker som världens elände.

Jag känner mig upphängd och nersläppt. Jag känner att orken börjar tryta i det "lilla", och när det kommer uppmaningar på TV om att jag ska bli fadder eller skänka pengar till cancergalor och översvämningsoffer känner jag att jag vill slå av TVn. Då slipper jag den skulden också.

Jag sorterar mina sopor och jag försöker köpa lokalproducerat, men där slutar mitt engagemang. Jag orkar inte slåss för djurens rättigheter, för att alla barn ska få rätt till skolgång och ett rikt liv, för sjuka och olyckliga runt omkring mig - jag har fullt upp med min egen vardag och min egen familj.

5 kommentarer:

Corundum sa...

Hm. Jag tar inte det där som en åsikt, snarare som ett konstaterande. Har lite svårt att tänka mig att alltför många INTE ska hålla med dig.

/Corundum
ordensmakt.blogspot.com (uppdatrd igårkv!)

listoplisto sa...

Ingen kan göra ALLT, men alla kan göra NÅGOT. Det är såklart så man måste resonera, annars blir man galen.

Lollias sa...

Och om alla gör NÅGOT blir det mindre kvar att göra något åt. Enkel matematik. Men jag tror att många har "prestationsångest" även vad gäller miljötänket. Undertecknad inkluderad.

Corundum sa...

"Och om alla gör NÅGOT blir det mindre kvar att göra något åt."

Gillar den formuleringen! Så sant, så sant.

Jag har faktiskt själv inte speciellt svåra kval när det gäller miljön. Jag brydde mig inte för fem öre för ett par år sedan, så minsta lilla jag gör är en så stor förbättring mot vad som varit att jag känner mig nöjd ändå. :P

/Corundum
ordensmakt.blogspot.com (uppdaterad idag)

Corundum sa...

"Och om alla gör NÅGOT blir det mindre kvar att göra något åt."

Gillar den formuleringen! Så sant, så sant.

Jag har faktiskt själv inte speciellt svåra kval när det gäller miljön. Jag brydde mig inte för fem öre för ett par år sedan, så minsta lilla jag gör är en så stor förbättring mot vad som varit att jag känner mig nöjd ändå. :P

/Corundum
ordensmakt.blogspot.com (uppdaterad idag)