fredag, april 27, 2007

Det stora skämtet; "unisex"

Först måste jag hänvisa till xrobs inlägg om unisexkläder, så att ni får anledningen till min blogg. Sen kan ni gärna läsa artikeln om eländet.

Jag tänker så citera mig själv...
"Någonstans kanske, eventuellt, möjligen någon någongång uppfinner kläder som verkligen ÄR unisex. Mikroskopisk och försvinnande liten chans, men kanske, kanske. Att kalla dagens kläder unisex är att skämta. Förhoppningsvis, annars vore det ju lögn.
Min son var en kanin-kille tills bara för dryga halvåret sedan. Hur lätt är det att hitta kaniner på icke-rosa kläder från stl 80 och uppåt? HOPPLÖST, kan jag berätta. När han nu upptäckt dödskallar och eldsflammor är det genast superenkelt, så länge han inte vill ha något som är mer färggrant än en stenmur. Eller möjligen en asfalterad väg. Murr-brunt, grått i alla nyanser, beige, svart, mörkt marinblått... J I P P P P I.
Jag tillhör dem som hela tiden använt alla regnbågens färger till sonen/sönerna - bortsett från rosa. Lika mycket för att det är "oooo vilken söt flicka du har. Men fick inte du en pojke?" som för att jag är hängivet illatyckande om rosa.
Och bara för att PoP säger att rosa och blått är unisex - gör det det till en sanning då?
Nej, någongång, någonstans kanske, eventuellt, möjligtvis någon klädskapare fattar att vi ÄR OLIKA och GILLAR OLIKA FÄRGER. (och olika former, mönster, passning, material, typsnitt, födoämnen, sex, bilar, blablablä...)"

""och en rosa piké har fått en tuff blå rand."
Jaha, varför är blått så tufft?

"Nu ska vi avskaffa flick- och pojksnacket. Därför låter vi *tuttenuttrösten med lite läsp* killarna gå i puttenuttiga rosa tossor och *stark röst, tydligt och välartikulerat* tjejerna brottas i tufft camouflagemönstrade, stryktåliga jeans."
Jojo. SÅÅÅÅÅÅÅÅ könsneutralt, så."


Så kommer lite till, fast nyskrivet enkom för min egen blogg:
Artikeln, länkad till ovan, hänvisar till en enkät gjord av PoP, och en fråga som ställdes var "Kan pojkar 0-1 år ha rosa kläder?" Petimeter reagerar självklart:
Varför skulle de inte kunna det???
Sitter kläderna annorlunda för att de är rosa? Blir de smalare eller svårare att ta på sig? Eller utlöser de en livsfarlig kemisk reaktion på pojkar? Får rosa kläder poltergeist-krafter när de bärs av killar och stryper sina bärare?
(Jag vet vad de menar, men det är en korkad fråga när man tittar på vad orden faktiskt betyder. I ett ännu mer korkat sammanhang, dessutom.)

Bara hur frågan är ställd avslöjar väldigt mycket om frågeställaren och dens syfte. "Varför kan inte..." konstaterar ju faktiskt att det inte går, att killar faktiskt inte KAN använda röda kläder. Ledande frågor tillhör inte mina favvisar, framför allt inte i enkät-sammanhang.
Men - statistik är ju den vetenskap som talar om att den som står med ena foten i ett frysskåp och den andra på en kokplatta i genomsnitt har det behagligt... Och ställer jag ledande frågor är det ännu lättare att få de statisktiskt säkrade svar som jag vill ha. Och om jag har statistiskt säkra resultat är det jag redovisar sant - alltså kan Du med gott samvete åka till just min affär och handla, eftersom jag har rätt. Jag har frågat Dig, och då Du tillhör majoriteten och eftersom majoriteten alltid har rätt (och ensamrätt på rätt-heten) är det ännu sannare.

Här ska jag sluta, innan jag skriver mig helt bort från ämnet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahahaha, poltergeist-krafter, klockrent! :-D