måndag, april 30, 2007

Träd eller buske?

Är det någon som kan tipsa om bra BILLIGT medel att sätta på syrenen?

Jag tillhör dem som gillar TRÄD. Buskar göre sig icke besvär. I min trädgård finns idag ett gäng buskar (vinbär och olika spireor) som är under avveckling (inte vinbären, de får självdö) och tre syrener. De sistnämnda är mitt evighetsprojekt 589: de SKA bli träd!
Jag fick dem av dåvarande arbetskamrater som köpt hus, och de är misshandlade av olika husägare som klippt, beskurit och låtit vara i olika omgångar och med olika kunskapsnivå. De ser ut som ... *lång paus* jag kommer inte på någon bra liknelse, hemska, i vilket fall. Jag har tagit bort det mesta rusket och börjat få hyfsat hyfs på den som står närmast infarten, men det är ett EVIGT krypande i buskarna... Syrener har den käääääääääära förmågan att skjuta nya skott där man klippt bort, och eftersom jag inte klipper bort för att buska till utan för att bli av med, känns det lite hopplöst. Därför frågar jag igen - är det någon som kan tipsa om bra och BILLIGT medel för att få bukt på skottskjutandet?
Sånt där gummi-tjosan som t ex används på Yukka-palmer finns ju, men det är SVINDYRT och klart besvärligt att använda på små, undangömda utrymmen.
...
RX-lim, kanske?

Inga kommentarer: