torsdag, april 03, 2008

Tveksamma lagar

Jag förstår till fullo vitsen med LAS-listor och att det är absolut nödvändigt med lagar som skyddar arbetstagarna, och jag anser att de ska finnas där för att just skydda.
MEN... när lagarna misshandlar våra barn borde dessa lagar ändras!

Jag vill få veta NU vem som blir min sons lärare i ettan. Det borde inte vara så svårt, eller? Tyvärr meddelar vår rektor idag att han bara kan ge mig ett preliminärt namn, eftersom det kan komma någon annan som måste gå före.
Det innebär alltså att min son kanske får träffa sin nya lärare första dagen i skolan - borde inte en sjuåring få mer trygghet än så? Borde inte förskole-eleverna få göra studiebesök och träffa sin blivande lärare I GOD TID innan de faktiskt ska börja? Borde inte lärarna få den tryggheten att de faktiskt VET var de ska ta vägen INNAN de går på sommarlov? De kanske också vill träffa sin nya klass innan? Tydligen inte, åtminstone inte här.
JÄVLA KAKKKKK! Skitlagar säger jag!
Min son borde vara värd ÅTMINSTONE lika mycket som den vuxne arbetaren. Och även om nu lagarna tydligt skiter i min sons (och hans jämnårigas) välbefinnande borde väl ändå lagarna skydda de anställda?

Jag förstår problemet; lärare ska sägas upp. Jag förstår dock inte varför lärare ska sägas upp, jag förstår inte heller varför lärarna ska omplaceras eller varför en lärare ska vara mer värd än någon annan. Här kommer alltså lärare A från skola A och petar undan lärare B från skola B där denne jobbat hela sin karriär, bara för att lärare A jobbat ett år längre i skolvärlden. Hur motiverar man det? Jag hittar inget som kan rättfärdiga det! Om jag är lärare A vill jag ju hellre jobba kvar på skola A, framför allt om det sägs upp folk. Och om skola A läggs ner tycker jag inte att det är konstigt att jag får "vänta" på en öppning, jag vägrar peta undan någon annan som faktiskt jobbat på plats!

Tips och idéer mottages tacksamt.

Min svägerska petade undan någon som jobbat på plats, men där handlade det om behörighet och då är det en annan diskussion. HELT annan.

En annan lag som jag inte riktigt kommer överens med (men som bara är svårhanterad, inte korkat skriven och ilskeväckande) är hanteringen av vikarier... Det borde vara eleverna som tillsätter sina vikarier. Inte rent praktiskt, men det borde finnas något system för "bra- eller dåligmärkning" av vikarier! ELEVERNA, som faktiskt ska få studievägledning och utbildning av dessa vikarier, borde kunna säga nej till dåliga vikarier! Motiveringen är självklart viktig, vikarier som är okunniga i ämnet, har mobbar-tendenser eller som på annat sätt inte BIDRAR till undervisningssituationen borde kunna avhysas från klassen. En "mjäkig" vikarie funkar inte i en stökbök-klass och en "hela-handen"-vikarie är överkurs i en lättarbetad klass (hoppas att ni inte misstolkar mina generaliseringar...). Inte på något sätt sagt att dessa avhysta vikarier inte ska jobba som vikarier - bara inte i just den klassen.
Problematiken ligger då i hur man ska hantera ett sånt system - det är ruskigt nära till personangrepp och ont förtal. Ett svårlöst problem, framför allt eftersom det handlar om personlighet.
Tips och idéer mottages om ni ids.

Inga kommentarer: