söndag, april 27, 2008

"Goda personer gör goda saker...

...och onda gör onda saker. För att få en god person att göra onda saker krävs RELIGION."
Fritt citerat efter någon Nobelpristagare - ska bara kolla vad denna någon hette. Strax tebax!

- - -

Kopierat från http://www.stockholmsfria.nu/artikel/19998:
"Dawkins delar den amerikanske fysikern och nobelpristagaren Steven Weinbergs syn: "Med eller utan (religion) har du goda människor som gör goda saker och onda människor som gör onda saker. Men för att goda människor ska göra onda saker krävs religion.""

Har precis glott på "Gudsillusionen" på Kunskapskanalen, där denne Richard Dawkins glatt totalsågar allt vad religion är. Himmmmmmla bra program som alla borde se! Visas på samma kanal den 2 maj också - se den!

Därmed inte sagt att jag sågar religionen på samma sätt som Dawkins. Absolut inte! Som sagt i tidigare inlägg så är religionen en fantastisk uppfinning då den erbjuder otrolig trygghet för den som behöver den typen av trygghet. Det jag framför allt tyckte var så bra i Dawkins program var att han lägger tyngd på att vi faktiskt misshandlar våra barn när vi ger dem en färdig, opåverkbar (religiös) bild av vad världen är.

(Problemet är visserligen att om vi ska leva fullt ut efter den tanken ska vi ju inte heller lära våra barn VÅR (oreligiösa) syn på det hela eftersom vi då faktiskt ger dem en färdig bild vi också.)

Nu springer mina tankar för fort och fingrarna hinner inte med. Det här MÅSTE korrekturläsas!

"Tänk om vi alla har fel, och det är en liten folkgrupp på Grönland som har rätt - och Gud är en isbjörn?" för att utifrån minnet citera Jonas Gardell (sommarprat för länge sen).

...


Ponera att vårt sätt att tänka (västvärldens mindre religiösa värderingar) faktiskt är fel? Att det är de fanatiska BABA (vilket betyder vilken valfri fanatisk religionsyttring du vill) som har rätt?


...


Spelar det någon roll?










...




?




...

Okej, här blev jag visst jättedjup.
Men för att återgå till första, nej, andra tanken om att religionen misshandlar våra barn så håller jag med. Helt och hållet. Det borde inte vara tillåtet att pracka på oförstörda barn en religion som förtrycker och/eller som uppmuntrar förtryck av någon sort.
Det borde inte vara tillåtet att pracka på dem förtryck över huvud taget. Krig, oavsett anledning, borde klassas som extremt grovt förtryck - det är ALDRIG barnen som orsakat eller utlöst krig! Sexuellt våld likaså. Svält, föräldralöshet... listan kan göras lång.
Hur kan det bli så eländigt att många religiösa "kastar sten" trots att de inte så oskyldiga som bibeln kräver?

(Knyter tillbaka till tidigare tankar om "vad ger dig rätt att...", men det är ett senare inlägg som bör skrivas mera om någon dag när jag har GOOOOTT om tålamod. Det här skriver jag alltså bara för att påminna mig själv.)

- - -
Egentligen borde jag inte se såna här program. Men om ni störs får ni skylla på programleverantörerna, som inte har vett att sätta ut skyltar med "Nej Lollias, det här ska inte du se på." :-)

4 kommentarer:

Corundum sa...

Åh! Vad glad jag blir! Jag älskar religiösa diskussioner, delvis på grund av att de är oändliga. Just därför kommer du inte att få mina fullständiga åsikter här, det skulle helt enkelt ta för lång tid. Jag kanske skriver ett inlägg om det senare.


Men bara för att jag vill ge en sammanfattad bild av vad jag tror:

* ALLA människor behöver en tro. Har många belägg för det; inga fullständiga, men många bra. Min egen tro går ut på att jag inte behöver en religion, utan kan känna mig trygg häri livet i min förvissning om att allt som behöver förklaras i sinom tid kommer att förklaras av vetenskapen, i förvissning om att allt INTE behöver förklaras alls (- Vad fanns före Big Bang? Vem bryr sig?), och i förvissning att meningen med livet inte behöver vara krångligare än att må så bra och vara så glad som möjligt.

* Det är aldrig bra att vara extrem. Extremister behövs visserligen för vår utveckling, precis som krig, men helst i så små doser som möjligt.

* Vi kommer alltid att påverka våra barn. Vi kan lika gärna försöka göra det på ett så bra sätt som möjligt. Här blir det problem. Religiösa personer tror som regel att det ”bra sättet” är religionens sätt. Det jag tror man då får göra är att åtminstone försöka lämna dörrar öppna för barnen. Mina föräldrar är ateister, jag blev ateist. Däremot minns jag att min far alltid vad noggrann med att poängtera att han inte trodde på gud, men att det inte behövde vara rätt.

* Alla livsåskådningar som bejakar ett destruktivt och inhumant beteende är dåliga. ALLA vet att man ska undvika att döda medmänniskor. Därför är, enligt mig, alla religioner som bejakar det mindre bra. Och samma sak med det du nämnde: förtryck av olika slag.

* Vi kan ha fel. Alla i söderns USA visste att det var rätt med slaveri, precis som man visste det i forna norden och antikens Grekland. De få som satte sig emot kallades extremister. Men massan hade fel, och den gången behövdes extremisterna för att föra samhället framåt. Jag har dock svårt att tro att jihad-galna islamister kommer visa sig ha rätt i längden. Men jag kaaaan ju ha fel.


Förstår precis vad du menar om den där varningstexten du skulle behöva. Jag brukar generellt låta bli att se på sådana program, jag blir bara knasig efteråt och har alldeles för mycket att säga. :P

Var dina föräldrar religiösa, Lollias?

/Corundum
ordensmakt.blogspot.com

Lollias sa...

*garv* Alldeles för mycket att säga... Kan man ha det? *S*

Både och, för att svara på din fråga. Eller nä. Eller...
Pappa är inte religiös, men huruvida mamma har en gudstro vet jag faktiskt inte. Jag TROR inte det, men har inte något att egentligen befästa det med.
Båda har genom åren varit stennoga med att INTE PÅ NÅGOT SÄTT påverka mig åt ena eller andra hållet, de har inte ens berättat vilket politisk ståndpunkt de har.
Fast idag vet jag - på ett ungefär. Nu ska förhoppningsvis navelsträngen vara så pass avklippt att jag inte "låter mig ledas" av deras övertygelse. :-)

Corundum sa...

Hehe... Njo, det kan man, om folk blir less och slutar lyssna. :P

Jag vet faktiskt inte heller vad mina föräldrar röstar. Intressant, jag har fått den generella uppfattningen att barn oftast känner till det. Betyder det att ungar som inte får veta var föräldrarna står i politisk och/eller religiös ståndpunkt blir ateister? Jag ska skriva en doktorsavhandling på det här.

Jag läser just nu "The portable atheist: Essential Readings for the Nonbeliever" av Christopher Hitchens (passande efternamn, om det nu har något med "hitch" att göra, som i "hake" eller "problem"), en mycket intressant bok. Den sammanställer texter av berömda tänkare, samtliga ateister. Tyvärr är väl engelskan lite för svår för mig då det ofta citeras texter skrivna för flera hundra år sedan, men det är ändå en riktigt tänkvärd bok. Man får helt klart kött på benen inför religiösa samtal, vilket väl alltid är bra.

Är du intresserad så kan du köpa boken i pappersform på Adlibris, eller som ljudbok. Vet du hur torrents fungerar och om du har ett vidare samvete så kan du ladda ner ljudboken illegalt som mp3 på isoHunt.com.

Ha det fint, nu ska jag kolla på dina bilder av skåpen!

/Corundum
ordensmakt.blogspot.com

Lollias sa...

Jag tror inte att kunskapen om föräldrarnas tro/politisk tanke påverkar i någon större grad... däremot påverkar deras tro/politisk övertygelse. Vi lever ju för det mesta hyfsat som vi lär, och barnen tar efter "du ska bara tänka på dig själv" eller "dela med dig så länge du har nåt att dela", lika mycket som "du skall inga andra gudar hava jämte mig" eller "njä, vissa tror så här och andra så där". Eller "gud finns inte", för den delen. :-) Jag hade nog varit vänstertänkt oavsett om jag visste vad parenteserna röstat eller inte. (Fast hundra säker kan man ju inte vara...)