måndag, februari 12, 2007

Minns ni?

Minns ni hur snyggt det var? Hittade en 80-talskappa... (inte min, bör tilläggas) Trench-coat-liknande med breeeeeda axelvaddar... mycket "byls" och skärp väl åtdraget i midjan...
Jag minns. Jag minns mina röda stövletter (tror jag att det kallas numera), halvhöga, knallröda, spetsig tå och halvhög, lite boots-liknande klack. Jag minns hur sköna de var och framför allt hur SNYGGA de var. Jag hoppas att du förstår vad jag menar, jag skulle nog inte tycka att de var snygga om jag såg dem idag och inte hade några minnen till dem. Men eftersom de var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ snygga då, tycker jag fortfarande att de är snygga. Liksom.

Märkligt.

Jag tycker att kappan är riktigt snygg. När jag sätter den på mig ser jag hur groteskt 80-talsmodet är på mig nu och säkerligen var då, men jag minns hur snyggt det var på andra. Och därför kommer jag nog alltid att tycka att 80-talets kläder var och är snygga. Oavsett hur de egentligen ser ut.

Mycket märkligt.

Mina 80-tals "gymbrallor" (viskos med rejäl vidd, snäv midja och snäv vid vristerna) är också riktigt läckra. När jag tar på mig dem är de ett lika stort skämt som de är vida, men de ÄR snygga. För det var de. Då. Jag tvättade dem FÖR HAND (vilket inte vill säga lite eftersom det handlar om mig), strök dem själv och de var mina absoluta favoriter ungefär 1985.
Fast... mina lappade jeans var ännu snyggare. Förstås. Med påsydd gardinfrans längs med ena benet, MASSOR av lappar och tygmärken och metallpåhäng av olika modell. Tillsammans med systerysters lånade nitbälte var jag snyggast i stan! Om bena, åtminstone.

Jag har fortfarande kvar dem, och det är kanske det märkligaste av allt. Båda paren. De plockades fram häromdan i letandet efter något helt annat, och nostalgitrippen var total. För att liksom sätta pricken över i-et snubblar jag över denna kappa...

Här höll jag nästan på att skriva att 80-talet inte var så dumt ändå, men det skriver jag inte. Tack och lov hejdade jag mig i sista stund - för nån skulle ju då kunna tro att jag vill tillbaka dit. Det vill jag inte. Jag är så nöjd med att befinna mig på rätt sida om 30 och närma mig de 35, och vill för allt i världen inte återuppleva barn- eller ungdomstiden igen.
Men kläderna var snygga... :-)

Inga kommentarer: