fredag, februari 02, 2007

"..."

Som vanligt låter jag mig inspireras av andra, och som vanligt är Listoplisto källan till mitt bloggande:

"I tidningarnas födelseannonser syns ibland den käcka annonsen "Hej hopp, det blev en med snopp". Men att sätta in en likvärdig annons när en flicka föds vore nästan otänkbart. "Hurra, kom och titta, det blev en med ..." för att citera citatet.

Har vi ens ord för "..."? Snoppen har MASSOR med tillnamn varav många - liksom "snopp" - är rätt gulliga. Vad har tjejerna? "blomma" är väl det enda jag kan komma på som är icke-negativt, men logiken i att säga "blomma" hänger jag inte med på.

Tänk att de feminina beskrivande orden ska vara så negativa! "Det är stake i dig" - manligt och positivt. (Jag tror att det var Anna-Lena Brundin som vid nåt tillfälle pratade om att vi kanske skulle säga "det är "..." i dig", men det låter, precis som hon var inne på, inte riktigt lika kul...) "Du kör som en kärring" eller dito "höna" - kvinnligt och negativt. När vi sedan blir gamla finns "gubbe" och "gumma" som inte är särskilt laddade, men till det finns det negativa "kärring" utan manlig motsvarighet. "Gubbjävel" motsvaras väl av "kärringjävel"?

Sen håller jag inte med om att "snopp" motsvaras av "...". Jag skulle hellre väga det senare mot ordet på tre bokstäver som börjar och slutar med K.
Ännu en anledning till att inte jämställa värdet i "snopp" och "..." - det är helt OK att skriva "snopp". "..." får tala för sig själv.

Många " " blir det...

2 kommentarer:

Anonym sa...

lollias Your Extra ! Your Extra!!...

Anonym sa...

ÄNTLIGEN är du tillbaka! :-)