torsdag, januari 17, 2008

Citerade kommentarer

Eftersom jag inte kunde sagt det bättre själv citeras Listoplisto från kommentar-rutan från föregående inlägg:

"Jag blir allra allra aaaaaaaallra tröttast på att det så ofta framstår som att jämställdhet går ut på att skära könsorganen av alla människor, raka av dem håret och klä alla i exakt likadana gråa kläder.

Det stör mig för att det i själva verket är TVÄRTOM. Jämställdhet handlar ju om att alla ska få vara sig SJÄLVA, inte vara det de förväntas vara för att de är män eller kvinnor. Om Anna vill jaga älg så ska hon kunna göra det utan att hennes jaktlagskompisar ska undra vad som är fel på henne.
Och om Bosse vill gå en balettkurs eller lära sig virka så ska han kunna göra det utan att få frågan om han är bög.

Jämställdhet är ALLT annat än grått och likriktande. Jämställdhet är kanske det mest färgglada som finns, för jämställdhet innebär människor som kan vara de individer som de ÄR, inte de "människor av ett visst kön med vissa intressen och preferenser" som de förväntas vara på grund av det som dinglar (eller inte) mellan benen.

Jag tror faktiskt att det är väldigt få som slåss för millimeterrättvisa på det där topless-viset. Men de får alltid stort utrymme, för det låter mycket mer lattjo att diskutera såna "heta" frågor än att prata om det som EGENTLIGEN är viktigt, d.v.s våra normer och värderingar och varför vi tillåter oss själva att begränsa oss och peta in oss själva (och våra barn) i pojk- och flicklådor bara för att det "ska vara så"... när det istället finns en stor och färgglad värld UTANFÖR lådorna."

5 kommentarer:

Blue sa...

Hade tänkt att lägga denna kommentaren i förra inlägget som svar på Listoplistos kommentar - jag sitter i soffan och frustar av skratt - och jag känner att en förklaring är på sin plats.

Och ni vet att jag håller med. Även fast jag fortfarande är lite nyfiken på om det där med kloret på sina bara bröst är något extra skönt som jag har missat och bara borde testa :)

Men, till saken hör att meningen "om Anna vill jaga älg" fick mig att bryta ihop.

Mannen hittade ett roligt ställe på nätet att beställa saker på, och prylarna kom på posten igår. Jag visste inte vad det var eftersom en del var småpresenter till mig (se bildinlägg på min blogg för att se vad mannen tycker om mig :o).

Till sig själv hade han köpt ett penisfodral som ser ut som en älgnäsa, med tillhörande horn upptill. Svårt att förklara så jag bifogar länken längre ner.

Tror fan att man vill jaga älg då ;o)

*skrattar fortfarande*

http://www.d7.se/catalog/product_info.php?cPath=144_208&products_id=4905

Blue sa...

Skit - länken fick inte platsen:

http://www.d7.se/catalog/
product_info.php?cPath=
144_208&products_id=4905

Jag provar att dela upp den i tre delar så får ni klippa o klistra.

Blue sa...

Visst blir man sugen på att jaga älg?

*gapskrattar*

Anonym sa...

Jag kan virka och jag är stolt över det! :-D

Anonym sa...

Det där gillade jag skarpt! Sorry att jag inte lämnat kommentarer på ett bra tag, men jag har inte hållit mig uppdaterad på bloggfronten på sistone.

Jag har, trots att jag inte hade en aning om att du och Listoplisto varit inne på ämnet, också skrivit lite om feminism på min blogg. Och varför femenismen borde dö, en gång för alla.

Min adress är fortfarande Corundum.blogg.se. Läs gärna!

MVH
/Joar.