onsdag, januari 09, 2008

Årets första

...inlägg får handla om så triviala ting som radio. Lyssnar gärna på Mix Megapol (inte ens SMYGreklam!), i morse Adam&Gry som diskuterade badhus tillsammans med Anders Timell. (Jo, det är Martins bror.) Det har tydligen startats en rörelse för "kvinnans rätt att bada topless på badhus"...

Suck. Än en gång visar dumheten sitt ansikte. Eller sina bröst, vilket som passar läsaren bättre, fritt val. Någon (minns tacksamt inte vem) har tydligen skrivit en artikel eller liknande där hon frågar varför inte mannen måste skyla sina bröst, för ´varför är just kvinnobröst så sexifierade´ eller nåt sånt. Som om någon bestämt att så är fallet?...
Jag går nu och väntar på artiklar om "mannens rätt till kjol" och liknande, det borde kanske startas stödrörelser för mäns sminkrätt och föda-barn-rätt och...

VI ÄR OLIKA!!!
Vi är dessutom nästan lika olika INOM könen som MELLAN, och borde tillåtas få vara det! Jag är SÅ URBOTA LEDS på alla er som försöker likrikta oss, som försöker få andra att tro på ert läppfladder om att vi ska vara så j-a lika!

Jag ser att mitt inlägg inte är logiskt följbart (vilket är fullkomligt logiskt eftersom det är jag som skriver) men det är helt ok eftersom det är min blogg och jag inte står i talarstolen för något parti. Jag önskar att någon kunde uttala detta på ett lättförståeligt och kort-och-koncist sätt, så att jag fick kopiera det till min blogg (självklart med hänvisning till källan)!

Snälla, öda inte mer energi på att försöka klämma in mskor i små fyrkantiga, gråa lådor! Tänk om all energi som idag läggs på dylika diskussioner skulle läggas på att miljöpåverka, eller på att rädda misshandlade barn, eller vad som helst som skulle göra någon VERKLIG SKILLNAD i samhället? Huruvida tjejer ska bada i trosor eller i baddräkt känns totalt ointressant (och totalt UTE) när man ser på det stora hela.

Och varför i hela friden lägger jag energi på det då?

14 kommentarer:

Blue sa...

Hmm...

Det första som slår mig är:
- Vem VILL bada topless på badhus och isåfall VARFÖR?

Jag menar, att sola topless är en sak om man vill få en jämn bränna. Men att bada badhus topless måste ju bara vara en jävla principsak. Eller är det extra skönt att känna kloret mot sina bara bröst? Är det något jag har missat?

Min andra tanke är:
- JAG personligen vill inte ens se mina fellow kvinnor topless på badhuset. Vad är nästa steg, helt nakna? Ja - varsågod att gå till nakenbadet isåfall. Det finns faktiskt såna.

Ja - kvinnor och män är olika. Kvinnor är från Mars och män från Hälleforsnäs eller nåt. Men, vissa saker bör jämnas ut - jobbdiskriminering och löneskillnader till exempel. Och det kommer det att göra tror jag, vår generation är nog den sista som lever med arten "jätteproppen orvar".

Nu babblar jag ologiskt, på din blogg Lollias :)

Problemet är inte att vi skall jämnas ut och bli likadana för att det skall vara rödstrumperättvisa. Det är bara fjantigt.
Jag kan byta däck på bilen, men jag vill inte - det är smutsigt, tungt och tråkigt. Då sätter jag hellre på tre maskiner tvätt.
Jag kan tapetsera (till skillnad från mannen). Och de "manssaker" jag inte kan, är inte pga av att jag är kvinna - utan för att jag inte är INTRESSERAD. Däremot finns det massor av "manssaker" som intresserar mig.

I vårt hus tapetserar jag och är bilintresserad (minus däckbyte) - och mannen köper stearinljus och har små värmeljuspryttlar stående lite här och där (och han blir jättestolt över mig när jag lyckas köpa ngt som har med stearinljusmysfaktor att göra).
Teknikprylar, båt osv är gemensamma intressen.

I övrigt har jag fan så mycket hellre ägglossning än att vara tvungen att göra lumpen till exempel.

Vart tog min röda tråd vägen? Den finns någonstans i kommentaren det vet jag - men jag tappade den i ren frustration på vägen :o)

Lollias sa...

För att nu visa att jag kan min webbiska (nåt enstaka ord, åtsminstone) kan jag meddela att din kommentar ger mig anledning att igenkännande skriva *LOL*!

Jag förstår inte heller varför någon skulle vilja bada naken på badhuset! Jag förstår inte bada naken-konceptet öht, iofs, men det där med badhus känns lite... tjah. Topless... lite samma sak. Ok, solbrännan, men är det då inte samma med solkanten i trosregionen? :-)

I vilket fall - det är HELT OK att vara ologisk här, det är liksom helt rätt ställe (även om jag inte tycker att din kommentar var ologisk)! Då är du ju som hemma, och kunde ha lagt in det hela som ett "ordinarie" inlägg, liksom. :-D

SJÄLVKLART ska orättvisor bortarbetas, men att försöka göra oss LIKA är inte samma diskussion. Anser jag. För även om vi är VÄRDA LIKA MYCKET är det inte samma sak som att VARA LIKA. Att bli behandlade med lika mycket respekt oavsett vad eller vem vi är borde vara en självklarhet, men är, i min värld, inte samma som att bli "lika behandlad". "Lika värde" är inte samma som "likadan".

(Jag är alldeles för petimetrig vad gäller ord! Tyvärr är jag dessutom inte konsekvent, och slarvar friskt när det passar mig... usch. )

Jag gillar också "killgrejer" i viss utsträckning. Skulle oljebytet eller motorvärmarbytet (inte kupé-värmar-!) i bilen trolla bort städningen, dammsugningen och vaskandet skulle jag mer än gärna byta motorvärmare varje dag! Att åka och tanka bilen slipper jag mer än gärna, å andra sidan, även om jag trivs med att vara den som gör dagens inköp. Så här fattar jag precis vad du menar! (Inte helt fel) (Fast det var ju inte det som var det viktiga, nu är det jag som babblar!)
Som du skriver handlar det ju om INTRESSE! Inte kön, inte sexuell läggning, inte hud- eller ögonfärg, inte...
det handlar om just intresse.

Lumpen... tja, varför inte? Jag gillar iofs inte fysisk ansträngning, men skulle nog kunnat tänka mig lite lumptid. Mens, däremot, kan jag DEFINITIVT vara utan.

Som sagt, jag tycker att din röda tråd är fullkomligt klar, men å andra sidan är detta rätt ställe för att vara "ologisk" och "babblig". Det hör liksom till... :-D

Blue sa...

Ja du - nu vet inte jag riktigt hur djupa urringningar du brukar ha så att solbrännan nere vid troskanten syns - men alla har vi olika klädsmak ;)

Och en sak till som du skrev. Jag AVSKYR verkligen att tanka, åker glatt på bensinlampa tänd tills jag faktiskt ibland får bensinstopp - jag vet inte - är det typiskt kvinnligt månntro?
Skall jag åka från punkt A till punkt B ska jag inte stanna på någon nedrans mack på vägen.

När det gäller lumpen tar jag mens any day. Tänker inte bara på den fysiska ansträngningen som vore vidrig, utan att man faktiskt måste gå upp till revelj (eller vad det nu heter), och slaviskt lyda ngn liten fjunig mansperson som skriker. Auktoritetsproblem i kombination med lathet hade gjort mig till den uslaste av de usla värnpliktiga :o)

Men du...vi kanske kan fråga Kent i Sthlm om han kan lösa detta för oss? Han verkade ju ha en del kloka åsikter ;)

Lollias sa...

*ASG*
Snacka om att rädda min dag!
Du är underbar!

Ja, hör du Kent i Stlm - dina kloooo... (ordet fastnade) åsikter är efterlysta! *fniss*

Anonym sa...

Intressant ämne....

Men vart har alla KVINNOR som vågar klä sig som kvinnor tagit vägen...

Blue sa...

Malmskillnadsgatan?

Eller menar du att dom inte finns kvar där längre?

Anonym sa...

Jag blir allra allra aaaaaaaallra tröttast på att det så ofta framstår som att jämställdhet går ut på att skära könsorganen av alla människor, raka av dem håret och klä alla i exakt likadana gråa kläder.

Det stör mig för att det i själva verket är TVÄRTOM. Jämställdhet handlar ju om att alla ska få vara sig SJÄLVA, inte vara det de förväntas vara för att de är män eller kvinnor. Om Anna vill jaga älg så ska hon kunna göra det utan att hennes jaktlagskompisar ska undra vad som är fel på henne.
Och om Bosse vill gå en balettkurs eller lära sig virka så ska han kunna göra det utan att få frågan om han är bög.

Jämställdhet är ALLT annat än grått och likriktande. Jämställdhet är kanske det mest färgglada som finns, för jämställdhet innebär människor som kan vara de individer som de ÄR, inte de "människor av ett visst kön med vissa intressen och preferenser" som de förväntas vara på grund av det som dinglar (eller inte) mellan benen.

Jag tror faktiskt att det är väldigt få som slåss för millimeterrättvisa på det där topless-viset. Men de får alltid stort utrymme, för det låter mycket mer lattjo att diskutera såna "heta" frågor än att prata om det som EGENTLIGEN är viktigt, d.v.s våra normer och värderingar och varför vi tillåter oss själva att begränsa oss och peta in oss själva (och våra barn) i pojk- och flicklådor bara för att det "ska vara så"... när det istället finns en stor och färgglad värld UTANFÖR lådorna.

Blue sa...

Men vi har roligt åt det i bloggen och inläggen :)

Och som sagt, tror att alla våra inlägg till syvende och sist handlar om INTRESSE. Om jag hade varit intresserad av knyppling och makramé, men inte av teknikprylar och båtdelar så hade jag kanske varit lite mer "ojämställd" enligt normen.

Men antagligen en sjuhelvetes hemmafru?

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Lollias sa...

Mina idoler! Fast först, en kommentar till Kent - Que??? Vad i hela friden har det med saken att göra? Och vad i hela friden innebär det? Att alla måste gå i raffset eller mini-sköterskeuniformer, eller? Att våga klä sig som kvinna... jag tycker att jag klär mig som en kvinna. Jag är en kvinna och klär mig i kläder som får mig att känna mig som mig. Alltså borde jag ju klä mig som en kvinna - eller? Eller är jag inte klädd som en kvinna om jag inte använder vissa speciella kläder? Snacka om att ha fördomar och förutfattade meningar! Helt plötsligt blir "rödstrumpa" rätt logiskt ur den munnen...

Så åter till Blue och Listoplisto - ni är bäst! Tål att sägas många gånger om.

Lollias sa...

För första gången har jag tagit bort en kommentar... en engelsk kommentar som berömmer min blogg - skulle inte tro det! Alltså reklam, i värsta fall äckel, alltså ska den bort. Å det står jag för. Kanske dags att lägga in den där funktionen som så många andra har, att kommentaren ska verifieras?

Blue sa...

Näe nu tycker jag att vi börjar på kvinnligt manér att säga:

- Nej du är ju ba bäst Lollias *fnissar tonårsaktigt*

- Näääää...DU är bäst Blue, ba så bäst.

- Men hallååå...du e ju ba så bäst Listoplisto *fnissar vidare*

För det är väl så kvinnor låter när dom pratar med varandra? :o)

För övrigt tycker jag att vi är bäst alla tre. Om man nu skall vara seriös och logisk ;o)

Jag föreslog faktiskt Malmskilnadsgatan för Kenta, men han nappade inte.

Visst har jag raffset, men inte fan går jag till jobbet i det (tror att det skulle orsaka reakioner - och inte positiva sådana). Just nu har jag morgonrock. På jobbet har jag jeans med diverse tillbehör.

Jag tycker jag är skitkvinnlig vad jag än har på mig. Även om det är ett par röda strumpor eller ett par svarta stayups.

Jag vill också veta vad som är "kvinnliga" kläder. Men härda ut medsystrar, det kanske vi snart blir varse när den däringa sajten startas som enbart riktar sig till kvinnor *kräks lite ihop med Listoplisto och funderar fortfarande på om det är första april*

Nu ska jag läsa ditt nya färska inlägg.

Såg f.ö. också att det var någon engelsk typ som kommenterat. What the hell?
Bra blogg hade han visserligen rätt i, men använde han Babelfish för att översätta.

Han var nog dum på riktigt.

Pusch!

Lilla Jag sa...

Håller helt och hållet med er alla i det ni skriver, men måste bara svara Kent på hans fråga.

Ja, det finns det. Många av oss gör det dagligen. Ett ben i taget ner i en snäv kjol med slits, efter att stay-upsen tagits på förstås. Ovanpå det en urringad topp med pilar som pekar mot, ja du gissade rätt, brösten. Sen vidare med fötterna ner i ett par högklackade pumps och sen trippar jag iväg.

Fast det är på helgerna som jag visar mitt rätta jag. Då åker nämligen den skotsrutiga skjortan fram, prillan läggs på sin plats i mun och så går jag ut och kissar på varje träd jag ser - innan jag hugger ner dem och gör ved åt hela grannskapet!

WORD!

____________________________

Och för den som inte är helt med på banan så var det här ett inslag av ironi.

Peace out.

Blue sa...

Hördudu - vi tar faktiskt mycket allvarligt på Kents kommentarer här.

Vänligen göre dig icke lustig på hans bekostnad ;o)