lördag, juli 21, 2007

Hatobjekt 1: Tutor

"Herr Larsson har inget körkort." Herr Larsson BORDE INTE HA något körkort. Eller, åtminstone ingen bil. Ingen bil med tuta. Om jag fick plocka bort varenda bil-, MC- och moppetuta skulle jag gladeligen göra det. Gratis.

Vår son har sovit skvättvis hela dagen, och har så gjort under senaste veckan. Resultat = en mycket mindre glad son. Vi har vant oss vid en ständigt leende son som gärna är utanför famnen mer än fem minuter i sträck, så när han nu inte är det blir det jobbigt.

När han så änteligen somnat för kvällen känns det skönt att kunna slöglo på dumburken en stund (eller sitta vid datorn, i mitt fall), hänga tvätt eller vad man då vill kunna göra utan ett barn i famnen. Eller bara vila armarna, för den delen. När så grannens SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ INTELLIGENTA polare kommer förbi vid halv tolv-tiden på natten och BÖRJAR TUTA känner jag hur jag mycket gärna plockar fram förskäraren...

Tut-tut. Pyttepaus, jag väntar. Tut-tut-tut. Jag går ut på bron. Står mycket demonstrativt och stirrar på dem, de har sett mig. De börjar gasa. (Som om det skulle få ut grabben fortare?) De får motorstopp. De startar bilen igen, gasar på ordentligt, jag ställer mig vid trappan. De TUTAR.
GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR! Jag går fram till deras bil och talar om för dem att jag inte vill behöva söva om min ettårige son och att det går mycket fortare om de faktiskt kliver ur bilen och knackar på, och vad tror ni de svarar?
"Jomen han har sett oss, så det är lugnt. Han är på väg."

QUE???
Vad har jag missat? Vari ligger logiken? Skulle det bli lättare att söva om sonen då grabben har sett dem och är på väg? Eller vaknar han inte eftersom de BARA tutat och tutat och tutat? Eller finns det någon annan strålande IQ-fiskpinne-tanke som jag bara inte fattar?

Och till alla dem som bevisligen har lägre IQ än fiskpinnar, bara för att vara säker på att ni förstår vad jag menar:

MAN TUTAR BARA VID FARA.
Tutan är till för att påkalla uppmärksamhet i situationer där ouppmärksamhet kan leda till olycka/fara.
Tutan är INTE till för att tjoa åt en kompis.
Inte heller till för att tuta åt den snygga tjejen.

FATTA!!!!!!!!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mäh ba asså.. om mante tutar så hörnte han att man ä dä, å då kan de bli fara nänte han kåmmer ut nog snabbt så man kan åka å flukta på bejbsen.
Fara, typ... på rikt!
Ba.

Anonym sa...

Har aldrig riktigt fattat den
raggningstaktiken. Vad är det meningen att tjejen ska göra egentligen, sluta med det hon håller på med och springa efter bilen??

Lollias sa...

*garv*
Lysande, som alltid. Ni två förgyller mina dagar, basåniveterå!
:-)

Lollias sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.