måndag, juli 02, 2007

Regn och spindlar

MÅSTE ju bara fortsätta på spindelgrejen. Eftersom jag inte direkt kan kalla mig fantast och entusiast vad gäller smärre varelser med fler än två ben (ok, fjärilar är trevliga) skulle mitt liv vara SÅ mycket enklare utan dessa småkryp (som inte är så små).

Vi har sommarstuga i Luleå innerskärgård, där vi tillbringat midsommarhelgerna ett oräkneligt antal gånger. Tyvärr har även en viss myrfamilj tillbringat inte bara midsommarhelgerna där, göttande sig i väggen bakom kylskåpet. När vi fräschade upp köket nångång före 2001 upptäckte jag att de två små hålen i väggen inte var några SMÅ hål. När jag började banka på väggen började det röra sig i hålet, och vid närmare inspektion kunde konstateras att det som rörde sig var x antal ben och känselspröt. Det var små hål i färgen, men bakom färgflagorna dolde sig ett hål som var dryga decimetern i diameter! Jag skyndade mig ut i bodan, där morfar lagrat diverse bekämpningsmedel genom åren, och hittade ett malmedel. Maletta, bekämpningsmedel klass 3, gammalt som gatan men säkert hur giftigt som helst.

Jag sprutar in eländet i hålet... Det var som om någon slagit på vattenkranen - ut ur väggen formligen SPRUTAR trämyror av alla storlekar! Jag hade en hammare nära, och jag bankade myror för glatta livet! Min man packade med samma hastighet, och vi stannade inte längre än absolut nödvändigt... Jag har aldrig sett så många myror på samma gång, inte heller sett dem springa så fort. Jag har heller aldrig slagit ihjäl så många myror, och varken förr eller senare dödat dem med en hammare. Inte världens bästa myrvapen, kan meddelas.

Jag frågade min förbispringande make om han ville byta (packningen mot insektsmassakern) men av någon anledning ville han inte det... :-)

Här är en bild på resultatet av myrornas framfart.

Denna bräda satt ungefär 1,5 m upp från golvnivå. De som satt längre ner var persienn-perforerade så att de inte gick att ta i utan att gå sönder.

När Terminator varit ut och trollat och vi byggde om väggen kunde vi konstatera att myrorna säkerligen varit hyresgäster i tio-tolv år, och eftersom det är spånskiva-brädvägg-sågspån-yttervägg har ingen reagerat över att myrorna urholkat brädorna... (Nä, de äter inte trä. De biter lös bitar som de sätter någon annanstans.)

Tidigare har jag försökt föra ut insekterna, oavsett vilken sort det varit. Idag dödar jag ALLT. (Utom harkrankar, för dem är det synd om.) Myror av trämyra-storlek dödar jag även utomhus.

Insekter... som Pratchett skriver:
"I wouldn´t make any bees or spiders or cockroaches or snakes, he said, wrinkling his face in disgust. That never made any sense. God musta been in a really weird mood that day." Lägg till myror, bromsar, getingar, blindbromsar (Viggen), svidd, knott och dra ifrån ormarna så blir det mera komplett.
Tack och lov har vi ännu inte problematiskt många fästingar...

Inga kommentarer: