måndag, juli 30, 2007

Samhällsekonomi

Ännu en inspirerad av xrob... Jag citerar mig själv.

Vi skyddar våra brottslingar till varje pris och lägger tusentals (om inte mer) kronor varje år på deras vård och rehabilitering, medan offren och "Svenssons" får klara sig bäst de kan. Vi flyttar på mobbningsoffren medans mobbarna får vara kvar i sin trygga, invanda miljö. De oskyldiga straffas med övervakningskameror och regler och lagar så man kräks. Lite knepigt, och framför allt felvänt.
Jag har läst nånstans att många kvinnor blir våldtagna på krogtoaletterna. Är det därför legalt att sätta upp kameror inne på varje toalett? Det mesta våldet sker i hemmen. Ska vi därför montera kameror i hemmen? Sovrummen, kanske?
Är det inte bättre att vi istället sätter pengarna där de faktiskt gör nytta, och FÖREBYGGER istället? Är det inte bättre att vi lär våra barn vikten av NEJ, respekt för varandra och såna saker?
Jag känner mig lite osäker på vad jag åstadkommer med att skriva sånt här, jag blir mest bara frustrerad över vår inkompetens vad gäller samhällsförändring, men nån nytta kanske det gör... :-)

Inga kommentarer: