fredag, maj 18, 2007

Citat om gudar

Två mycket tänkvärda citat...

"Man kan vara ganska övertygad om att gudarna på en värld som den här säkerligen inte spelar schack, och det gör de inte heller. Faktum är att det inte finns några gudar någonstans som spelar schack. De har inte tillräckligt med fantasi. Gudar föredrar enklare och elakare spel där man är tvungen att Gå Direkt till Evighetens Glömska utan att Passera Paradiset. För att överhuvud taget begripa sig på vad religioner är för något, är det viktigt att veta att gudar har som allra roligast när de spelar Fia med knuff med dödlig utgång."
Terry Pratchett "Häxkonster"

"Shama kastade huvudet bakåt och gav upp ett skallande skratt.
- Skapa nya människor? Men flicka lilla, tror du verkligen att det är gudarna som skapat människorna?
- Javisst!
- Något så enfaldigt! Det är ju människorna som har skapat gudarna. I och med att någon tror på dem, blir gudarna levande för dem, och kommer att existera så länge någon tror på dem. Men dör tarangaierna ut, måste också deras gudar dö. Så undra på om de är rädda!
...
Men folket behöver inte dö ut, det kan också sluta att tro. Jag tror många gudar har svunnit bort och dött ute i världen bara för att deras tillhängare har vänt sig från dem. Varför tror du annars att till exempel kristendomens gud så ängsligt deklarerar att Du skall inga andra gudar hava jämte mig?" (s. 96-97)
Margit Sandemo "Dödens trädgård" (nr 17 i Isfolksserien)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Två fantastiska citat. Det första verkar vara en komisk utarbetning av Einsteins klassiska "Gud spelar inte tärning".citat - Pratchett i sitt esse :-) Måste dock erkänna att det bara står en enda Pratchett-bok i min bokhylla.

Lollias sa...

Jag har tyvärr inte hört Einsteins citat, vilket verkar intressant. Pratchett är fantastisk, har ännu inte läst någon dålig eller ens halvbra bok (och jag har läst 25 av dem). Och eftersom jag tillhör dem som bara måste HA böckerna själv har jag 24... (fast de ska bli fler!)

Anonym sa...

Tror han menade att saker och ting inte existerar eller ser ut och funkar som dom gör i universum av en slump, utan det finns en mening med allt. Jag har läst 4-5 böcker av honom, och gillat allt, men det är så lite tid över för läsande som livet ter sig nuförtiden. Får boka in det framöver, ser ut som om jag kommer att ha en vecka ledigt i december, kanske kan klämma in en bok där :-P