tisdag, maj 22, 2007

Nummersökning

I mitt jobb ingår att göra utskick. Nyss har jag gjort ett utskick till drygt 350 adresser, och några kommer, självklart, tillbaka.
De som har udda namn är lätta att korrigera och skicka igen, men dussinnamnen... usch ja. Tyvärr vet jag inte mottagarnas andranamn, eller om de har dubbelnamn, och när jag söker på Eniro får jag ofta hur många svar som helst... Lite trist när jag inte kan söka på gamla adressen, det vore så mycket enklare.
Många har sin födelsedag utskriven. Varför förstår jag inte, och det känns lite olustigt. Varför ska jag veta när Olle Eriksson fyller år, om jag inte känner honom? Om jag känner honom vet jag väl det ändå, eller kan ta reda på det på annat sätt?
Jag kollade mig själv för säkerhets skull, och mitt födelsedatum står inte. Bra. Men jag minns inte att jag kryssat i någonstans att jag vill/inte vill visa födelsedagen på internet???
När jag tänker efter så tror jag inte att jag brytt mig desto mera om datumet stått utskrivet, men det som stör mig är just den där biten med frågan. Vi blir allt slarvigare med att fråga om lov, och just internet-användare verkar vara ofantligt dåliga på att fråga först. Knepigt.

Såg dessutom att man nu kan köpa kredituppgifter via internet utan att den det handlar om får veta nåt. Äckligt. Om nån ska veta nåt om mig vill jag gärna veta det, och vem som frågar.

Och så tillbaka till jobbet.

3 kommentarer:

Blue sa...

Kvinnor ær från Venus och mæn ær från Hælleforsnæs - eller nåt :o)

Tack før att du lægger næsan i bløt, jag har svarat dig i min blogg men tænkte læmna ett tassavtryck hær och æven skicka med lænken jag fick från hjærtevænnen idag. Han vet vad han sysslar med :o)

http://www.expressen.se/lasarnasexpressen/1.690330

PS: Lægger till din blogg på min lista nu, hoppas det ær okay.

Anonym sa...

Problemet är väl att födelsedata är offentliga uppgifter, så egentligen kan man nog inte ens klaga på att de publiceras. De där kreditupplysningssnubbarna fick på pälsen för att de publicerade även 4 sista siffrorna gratis, så det plockades bort, men i övrigt verkar det vara helt okej att publicera födelsedag och grejs.

Lollias sa...

Blue: Jag har lagt till din blogg i min lista utan att fråga, så det kan väl inte vara nåt annat?
Jag vill vara med på allas listor (nästan, beror förstås på sammanhang)!

Listoplisto: Jag blev lite upprörd när jag som åttondeklassare skrev till dåvarande SVAR-registret. Trots att jag knappt ens hade pass (åkte inte utomlands förrän sommaren efter åttan) fanns jag med i registren och det var minsann ingen liten lunta med printerblad som kom i brevlåddan. Usch. Vill nog inte tänka på hur min utskrift skulle se ut idag... De lägger dessutom till en elfte siffra i personnumret. Eller gjorde då, åtminstone.

Varför är födelsedata offentliga? Borde det inte räcka med -året? Eller kanske nåt slags mitt-emellan-lösning, så att de som BEHÖVER tillgång till datum kan få det medan vi övriga kan nekas, eller nåt?

Egentligen borde jag inte förvånas... det är ju trots allt Sverige vi pratar om. :-)