måndag, maj 14, 2007

Fil eller fil?

Varje gång jag handlar fil funderar jag på hur mina val påverkar min omgivning: Om jag köper "lokalproducerat" hjälper jag till att hålla min omgivande miljö i skick, jag bidrar till minskade transporter och att hålla pengarna kvar här. Men Norrmejeriers fil är inte lika god som Valios! Om jag köper Valios äter alla ordentlig frukost och är därigenom i bättre form att lära sig något, och alla övriga fördelar som det innebär att vi äter ordentligt. Ungarna äter fil och flingor till frukost istället för ett glas mjölk, för att ge ett exempel.

Vilket är då bäst? Pest eller kolera, säger jag, eftersom båda bitarna påverkar mig och mina barn. Friska och väl fungerande människor som haft förutsättningarna att ORKA ta till sig det som är tänkt men boende i en hälsofarlig miljö? En frisk natur men innehållande individer som inte orkar fungera?

Missförstå mig rätt, jag tror inte att mina barn kommer att sluta fungera bara för att de inte äter frukost. Jag tror däremot att våra matvanor påverkar vårt sätt att leva; om vi inte har energi nog kan vi inte ta till oss den kunskap som passerar oss. Med näringsrik och ordentlig mat finns förutsättningarna för att vi faktiskt ska kunna använda den information som finns lagrad i oss, medan en näringsfattig och osund kost gör oss slöa på fler sätt än rent fysiskt.
Samtidigt är det bättre att vi äter än att den sunda maten ligger i skåpet tills den blivit dålig och sedan slängs. Det är ju ingen vits att handla hälsofrämjande mat om den inte äts.

Jag tror inte heller att en liter fil spelar någon större roll i sammanhanget. Det "lokalproducerade" är inte särskilt lokalt, vår mjölk kommer säkerligen mestadels från Umeå. Men det känns bra att tänka att jag kan påverka min närmiljö i det att jag väljer att handla sådant som kommer närmast ifrån. Hellre använda köttet från den lokala slaktaren än det importerade köttet. Även om den lokale slaktaren säkerligen importerar, han också, känns det ändå bättre att kunna låtsas att jag äter kött från min närmaste omgivning. Mjölken som jag TROR kommer från min bonde-kompis är godare än den som jag VET kommer från Skåneområdet.

Men för att återvända till filen är det skillnad på fil och fil. Eftersom min man är laktosintolerant blir skillnaden ännu större. Valios fil kan vi äta alla sex. Norrmejeriers låglakosalternativ är inte alls lika goda (inkl. mjölk, grädde osv) och jag skulle därför behöva köpa flera olika. Låglaktosfilen skulle bli stående och min man skulle antagligen skippa frukosten (det ska vara snabbt och smidigt). De övriga sorterna skulle antagligen bli stående, de också, eftersom vi äter olika beroende på humör - ibland en risifrutti, ibland te och macka, ibland gröt, osv. Minstingen får alltid gröt på kvällen och för det mesta smaksätter jag ut den med kräm. Men Valios fil funkar i gröten, och vaniljgröt är gott som alternativ.

Pest eller kolera, som sagt.

Inga kommentarer: