lördag, mars 31, 2007

En plastpåse

Satt i godan ro och drack kaffe med bekanta som kikat förbi och in genom dörren kommer en vilt främmande man och mumlar frågande nåt om att flytta. Efter många om och men förstår han, tillslut, att han gått fel. När han så stapplar sig iväg såg jag att han bar på en påse, antagligen innehållande lite kläder.

Tänk om alla mina ägodelar skulle rymmas i en påse? Om allt jag ägde, förutom det jag gick och stod i, skulle vara lite ombyte? Ingen säng, ingenstans att sova, ingenstans att kalla "hemma"...

Jag vet inte om det var hela hans rikedom i påsen. Jag har ingen aning om var han kom ifrån (annat än hans halvmumlade "först var jag på öppna, sen flytta dom mig till slutna") eller var han skulle (det visste han nog inte själv heller), men just den påsen fick mig att se mig omkring och extra mycket uppskatta det jag faktiskt har. Inte bara mitt hem, utan min underbara familj, mina vänner, mitt jobb...

Tänkvärt.

Inga kommentarer: