lördag, mars 24, 2007

Min favoritmusik

Jahapp. Det är bara att konstatera - jag ÄR fast i 80-talet! Jag tittar runt lite på andra bloggar (förutom Listoplisto roas jag även xrob och dyslesbisk) och några har skrivit ut sin favvo-musik. Jag konstaterar snabbt att de flesta band som nämns är såna som jag aldrig hört talas om!
Roade mig med att skriva en egen lista:
1) Eurythmics / Annie Lennox (kunde inte välja)
2) Aerosmith / Def Lepard / Warrant (kunde inte välja där heller)
3) övriga som t ex Howard Jones, Whitesnake, Queen, Abba, Louise Hoffsten, Jord, YES, Phil Collins, JP Nyströms, Ebba Grön...
Och vad konstateras snabbt? Jo, alla dessa (utom Jord och JP Nyströms) är 80-talsmusiker.
Jag gillade verkligen pudelfrisyrerna, axelvaddarna, Madonna-wannabee-modet, synthpop-tjosanhejset... Idag känns allt så slätstruket och anonymt. Att pudelrockarna (The poodles) och KISS-efterträdarna (Finlandsvinnarna som jag i skrivande stund inte minns namnet på) kommit långt i Melodifestivalsammanhang förvånar mig inte, och ännu mindre förvånande att The Ark vann i år. Det känns som ett rop på hjälp ut ur den slätstrukna och båååring världsbilden, där det inte längre finns några ögonbrynshöjare i kläd- eller sminkväg. Tanterna ryggar inte längre tillbaka över nålstuckna ansikten (piercing, alltså) eller blåfärgat hår - det är vardagsmat och "jaha". Lappade jeans är väl inget, inte stilettklackar på 25 cm heller. Inte ens på 13-åringar. (Fast där höjer jag fortfarande på ett varnande finger, åtminstone när de tror att det är snyggt att gå som Lucy i Dallas. Och för er som inte sett Dallas eller vet vem Lucy är handlar det om konsten att gå i höga klackar.)
Det skulle inte göra ont om det kom nåt NYTT. Det tycks som om 50-talet (eller kanske 60-talet?) är på väg tillbaka, och eftersom vi nyligt passerat 70-talet känns det rätt avslaget. SNÄLLA, lite nytänk! Lite fräscha idéer! NÅTT NYTT!!!
Jag gillar VH1... de spelar fortfarande musik jag känner igen. Med orginalartisterna. (Det har ju under en längre period varit många som snor gamla låtar och låtsas att de kommer med nåt nytt...)

Nu har jag tappat tråden. Lägger ner för nu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Queen äger, mitt favoritband nummer ett! Fast jag tycker inte dom är 80, dom är eviga och står över såna tidsbegrepp ;-)

Lollias sa...

Såååå sant! Nåt att blogga om, tack för inspirationen!

Anonym sa...

Haha, alltid trevligt att kunna inspirera :-)