torsdag, mars 08, 2007

Handla lokalproducerat!

Jag gillar den där Norrmejeriersreklamen med den gråtande bonden... även om jag börjar bli lite leds på den är den som lite gullig. Åtminstone de två första, där han peppar korna.
Jag köper gärna lokalproducerat, finns det inte "vår" standardmjölk får mjölkinköpen vänta. Men... jag har ett liiiitet problem:
Min man är laktosintolerant. Så de (ytterst) få gånger jag ska laga mat vill jag gärna ha en låglaktosgrädde, så att han ska slippa ha ont i magen. (Jag kan inte laga mat utan grädde, ifall ni undrar.) Men de låglaktosprodukter som är - i vårt tycke - bäst, utan konkurrens, är Valios! Deras Yoghurt är också mycket godare, framför allt för lilla fjompjag som inte vill ha klumpar och kärnor i min fil - deras är helt slät, lagom tjock... och lagom söt.
Äsch.
Mitt dilemma är ju då att jag egentligen inte vill köpa "utsocknes" föda, lika som jag hellre handlar vad-det-då-än-må-vara här istället för på annan ort (jag vill ju behålla affärerna här!). Men när utsocknes-varorna är godare...
Skit och pannkaka.

Litet pluttproblem? Javisst! Världsminst!
Förstå då hur irriterande det är, eftersom jag trots allt bråkar med mig själv varje gång jag ska handla!

1 kommentar:

listoplisto sa...

http://listoplisto.blogspot.com/2007/03/utmaning.html

Du är utmanad!