måndag, mars 12, 2007

Sopsortering igen

Jag började läsa kommunens Avfallsguide (från 2004) och insåg att jag inte ska sortera över huvud taget.
Jag tillhör dem som t o m slänger post-it-lappar i pappersinsamlingen, för de är ju av papper. Slöseri att slänga bort papper, även om det är små bitar! ...fast nähä, det skulle man ju inte. Det där eländes klistret...


Tidningspapper: dags-, kvälls-, veckotidningar och kataloger. Helt ok att slänga med häftklammer kvar.

Kontorspapper: datalistor, skrivpapper, kuvert, kartong och wellpapp i mindre mängder. Arkivhandlingar.

Dessa två får ej innehålla: Pärmar, vadderade kuvert, böcker, karbonpapper, post-it-lappar, plastbelagt papper eller annat som inte består av enbart papper.

Pappersförpackningar: Wellpapp kan förekomma i form av lådor styva ark eller som mjuka formbara omslag. Pappersförpackningar skall vara tömda och rengjorda. Hit räknas t ex dryckesförpackningar för mjölk, juice och yoghurt, papperspåsar för bröd och kartonger för torra livsmedel.
Jag har trott att de bruna påsarna sorterade under papper? Supersmidigt att samla skruttpapper i och sedan slänga hela påsen. Nähä. Då gick inte det längre.

Plast finns i många kvaliteter. Att återvinna plast till ny råvara kräver att varje kvalitet är sorterad för sig. Varför finns inte nån ENKEL märkning då? T ex enkla siffror så att undertecknad sorterings-IQ-fiskmås fattar?
PVC-plast måste deponeras pga sitt klorinnehåll. Hur ser PVC-plasten ut då?
Till hårda plastförpackningar räknas t ex flaskor, burkar och dunkar av plast. Får ej ha innehållit farligt avfall.
Och alla fåniga plastinlägg t ex i kakpaket - är de mjuk- eller hårdplast? Plasten runt nappar och skedar och nappflaskor - är det mjuk- eller hårdplast? Jag sorterar dem som hårdplast - alltså mest troligt fel.

Förpackningar av metall: tömda och rengjorda förpackningar av såväl plåt som aluminium, t ex konserv-, färg- och sprayburkar, aluminiumfolie, aluminiumtråg, tuber, m.m. Har fått lära mig att pappersetiketten ska pillas bort och läggas i pappersinsamlingen...

Glasförpackningar: Tömda och rengjorda delas in i färgat och ofärgat glas, t ex flaskor och burkar.
Egentligen ska man pilla bort den där lilla plastringen som blir kvar efter locket, men det skiter jag i. Jag har annat att göra än att hacka sönder fingrarna på plastringsslaktsförsök.

Övrigt glas: Trasiga förnsterglas, dricksglas, spegelglas, bilrutor mm som inte är förpackning deponeras. Hoppsan! Jag trodde att dricksglas sorterades med det övriga??? Skit. Inte ens det blev rätt.

Trä, jord/sten, kompost, el- och farligt avfall får bli senare skrivämne...

Inga kommentarer: