måndag, mars 05, 2007

Sortering eller inte?

Jag kan bara konstatera att sopsortering inte är nåt för lata människor.
Jag har sett tydliga bevis för det på mitt jobb!
Vi har ett gemensamt kopieringsrum, där alla på samma våning (nästan) delar skrivare/kopiator. Det blir en hel del utskrifter/kopieringar per dag... De flesta av oss lägger skräpet i skräpkorgen och skruttpapper i återvinningskartongen - men inte alla.
Från början fanns ingen skräpkorg, och då folk slängde plastskräp i återvinningskartongen trodde jag att det berodde på att folk är lata. Men det är bevisligen fel! Skräpkorgen står längre bort från maskinen än återvinningskartongen, och plasten slängs numera i skräpkorgen. Men helt plötsligt tar folk extrasteg för att slänga skruttpapper i skräpkorgen! ???
???

Jag fattar inte mycket av det hela. Jag har försökt hitta skäl till detta omak, som att de inte ser återvinningskartongen eller att skräpkorgen är vid dörren, men inget passar in.
Mycket märkligt.
Om det skulle bero på lathet, som jag trodde i början, vore det enkelt att förklara. Men bevisligen är det inte lathet. Vad är det då? För om det är besvärligare att slänga papper i skräpkorgen borde det väl fortfarande ligga plastskräp i återvinningskartongen?
Ytterligare ett motargument för denna teori är att det är enklare att slänga släta papper, ändå gör sig folk omaket att skrynkla ihop pappret till en boll...

Kanske det är formen? Skräpkorgen är rund, kartongen fyrkantig... ?

Inga kommentarer: