tisdag, september 09, 2008

Att ge

Hur tänker ni?

En kund pratar om att de saknar skruvar från ett visst företag (möbler). Jag har en hel hög hemma. Självklart erbjuder jag dessa till kunden, under förutsättning att jag hittar igen dem.
En som lyssnar frågar efteråt "att du ger bort dem?" - men jag undrar då varför inte!? Förhoppningsvis får jag samma svar av nån om jag nån gång behöver nåt.

Jag har samlat på mig delarna under flertalet år, och om jag ger bort dem fanns det ju anledning att spara derm. Annars är risken att de slängts och då har jag ju sparat dem till ingen nytta.

Om någon behöver hjälp, stort eller smått, och jag kan ge den - varför ska jag inte ge den?


För mig är det en vinn-vinn-situation. Kunden vinner i att de fick delarna snabbare än via företaget (de har redan blivit lovade delarna, men de kommer ju först efter någon vecka). Jag vinner i den härliga känslan av att hjälpa nån (tyvärr inte mer plats i källaren) och i nöjet att känna mig uppskattad (när man gör nåt utöver).

Hur hade ni gjort?

4 kommentarer:

Corundum sa...

Självklart hade jag också gett bort skruvarna till den som behöver dem! Jag tycker att man ska hjälpa sina medmänniskor, i stort och smått, så mycket man kan och orkar.

Gör man det så tycker jag också att folk ska respektera de gånger man INTE kan och - framförallt - inte orkar. Följer alla det så kommer det nog att jämna ut sig, och totalt sett blir alla lite gladare.

Du gör rätt! :)

/Corundum
ordensmakt.blogspot.com <--- nytt inlägg!

Blue sa...

Karma Lollias, Karma!

Vilket jag tror benhårt på.

Att ge bort skruvar är god karma.

Och japp, jag hade också gett bort dom.

:o)

Corundum sa...

Blue: Det är ganska mycket The Secret över att tro på "karma"... Men du har så rätt. Att ge bort skruvar är helt klart god karma. :)

Starta en omröstning, Lollias!

/jag.

Lollias sa...

Egentligen hade jag gett bort dem oavsett, men det är alltid trevligt att höra att man är bra! :-)

Egoism...