måndag, september 15, 2008

Hatobjekt 4 - mobiltelefonmissbruk

Satt på tåget i fredags och kunde konstatera att jag verkligen AVSKYR mobiltelefonmarodörer... Jag gillar mobiltelefåner, men inte att de används överallt och framför allt HURSOMHELST.

Jag kunde inte bry mig mindre i om din pojkvän (eller son?) har problem med sin nya situation, jag skiter totalt i om han får nya vänner eller inte, och jag ger blanka fan i om din kompis har en affär med någon tredje part oavsett om det är en hemlis eller inte!

Om det skulle varit en dialog mellan flera personer, faller det sig naturlig att samtalet sker med en volym som är anpassad för att fler än en ska höra. Jag har full förståelse för att de pratar och att de har trevligt, helt ok och rätt harmlöst. (Folk verkar dessutom då ha lättare att tänka på att inte berätta allsköns "hemligheter" i samma volym!) Det blir en jämn ljudridå som är lättare att koppla bort, eftersom DIALOG ofta sker i nåt slags förutsägbar rytm. När det blir en MONOLOG i alldeles för hög volym blir det extremt störande, jag har ingen möjlighet att ana mig till när nästa ljud ska komma och har sålunda svårt att koppla bort ljudet.

Tänk er nu att ni sitter på ett tåg och dessa alldeles för högljudda monologer sker framför, bakom och brevid er. I två timmar.

Jag mottar tacksamt adresser till protestlistor mot mobiler* och önskelistor för mobilfria zoner (ALLA kollektiva transportmedel, t ex).

*) Jag vet att det heter mobiltelefoner, och jag vet också vad en mobil är. Men eftersom mobiltelefon är längre att skriva och de flesta av er förhoppningsvis fattar att jag menar -fånerna slarvar jag glatt.

Inga kommentarer: