onsdag, september 10, 2008

Egoism

Jag är fullblodsegoist.

Med egoist menar jag att jag till "syvende och sist" (med reservation för stavningen) ser till mig och mitt i allt. Det handlar om att jag ska må bra.

För att förklara hur jag menar (försökte hålla inledningen kort, men gissar att några onämnda kommer att missuppfatta mig oavsett vad jag skriver härefter):
Om mina barn mår bra mår jag bra. Om jag får andra att må bra mår jag bra.

Jag har alltid varit egoist.
Några tidigare pojkvänner har gnölat om att "kan vi inte försöka igen, kan du inte stanna?" och liknande, men eftersom jag inte längre får ut något av förhållandet är det ingen idé. För mig: därigenom inte för den andre heller. (Och det är väl ändå ingen som tror att någon av oss mår bra om jag faktiskt stannar??? Tänkte väl det.) Enkel matematik.
Om jag försöker vara någon annan till lags (t ex göra något jag egentligen inte vill) mår jag dåligt och kan därför inte få den andre att må bra. Enkel matematik.
Om jag mår dåligt mår mina barn dåligt (de känner av föräldrarnas mående mer än man tror), och drabbas dessutom av mitt dåliga humör. Enkel matematik.

Hur jag än vrider på det landar jag på samma resultat. Jag vill må bra, och det gör jag enklast genom att få min omgivning att må bra - för då mår jag bra. Och jag mår bra av att må bra. :-)

Jag är sålunda egoist.
Fast jag tycker att det - utifrån försök till förklaring ovan - är rätt sunt.
Faktiskt.

7 kommentarer:

Corundum sa...

Jag ska kommentera egoismen sen, för det är intressant. Generellt håller jag dock med dig.

Nå, jag tänkte bara meddela att du är nominerad - eller rättare sagt är med på min top-sju lista över bästa bloggarna! Läs mer här.

/Corundum
ordensmakt.blogspot.com

Blue sa...

Fast jag tycker inte att det låter egoistiskt.

En egoist vill att alla anpassar sig efter den personen, det gör inte du. Snarare tvärtom.

Möjligen är du en empatisk egoist.

Fast jag skulle vilja definiera dig realist. I det fallet som du nämnde.

Det är bara inte egoistiskt att må bra av andras välmående som man själv har skapat.

Me like you!

Och jag brukar inte gilla inbitna egoister ;o)

Lollias sa...

PÖSS!

Fast det är ju egoistiskt att inte tänka på andra i första hand. :-)
Jag skulle helst vilja att alla anpassade sig efter vad jag vill och tycker, men världen är ju inte perfekt, så det får väl vänta. Ett tag. *S*

Egentligen är det väl inte egoistiskt att bespara icke längre intressanta mskor min uppvaktning, men jag tror att de omtalade pojkvännerna inte höll med just då. :-D

Mi lajk jo tooo!

Blue sa...

Jag hänvisar till citatet av Oscar Wilde på min blogg:

"Egoism är att leva som man vill leva, det vill säga att kräva av andra att de lever så som man vill."

DET är en utopi, en dröm...en jävla bal på slottet ;o)

Jag hävdar med bestämdhet att du vid uppbrotten från diverse kavaljerer var realistempatist.

(Du insåg att det var meningslöst, och var empatisk nog att inte ödsla deras tid heller - sen vad dom tyckte där och då är det ju iiiingen som bryr sig om ;o)

I nulivet är du egoistempatist.

(No further explanation needed :o)

Och ja, jag gillar att hitta på nya ord.

Mitt senaste är kapitalistkommunist, som en av våra vänner har blivit. Analysera den om ni kan.

Han accepterade inte titeln från början, men efter att jag har kallat honom det ungefär en miljard gånger och dessutom har fakta som backar upp det så har han gett sig ;o)

Mer nya ord åt folket!

PÖSS!

Anonym sa...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=585054&viewAll=true

Lollias sa...

Mi lajk njo vörds! Jag gillar kulturistoptimist, den är min. Fast numera förkortad till kulturoptimist, för den första fattade inte folk. :-(
För mig är den solklar - kultur-turism-optimist, men det är nog för långsökt... t o m för lapplänningar! *S*

Kapitalistkommunist... hmm... eftersom jag inte vill bevisa mig dum låter jag bli att göra ett försök. Förklaring önskas!
Att kalla någon något ungefär en miljon gånger skulle kunna kallas mobbing, men okej då, bara för att det är du. :-)

Ett tack till Robert för förklaringen. Skönt att min stavning inte var så fel som jag trodde! :-)

Blue sa...

Jag gör en oinbjuden tolkning av ditt ord som jag tyckte var skitbra :)

Kulturistoptimist...är exempelvis en sådan som arbetar med Ishotellet i Kiruna.

Kultur
Turism
och en satans massa optimism ifall de inte hinner klart i tid :)

Vännen Kommunist är en av de få av våra vänner som har vägrat ALLA nymodigheter, såsom mobiltelefon, dator, tv-spel till barnen...helt enkelt alla teknikprylar och allt annat som kostar pengar. Needless to say så röstar han även jätterött, tycker att alla skall tjäna samma oavsett yrke och gått till total överdrift även från det röda hållet sett.

Men i våras ringde han runt, och när han hamnade i min lur - från en mobiltelefon - så visade det sig att han blivit befordrad till chef och fått jobbmobil och laptop med tillhörande bredband.

Mitt första ord var "kapitalistkommunist". Och ja, det har gränsat till mobbing.
Men med tanke på att jag numera har kort på honom, stående med laptopen i portfölj i ena handen och mobilen i örat så håller han numera med mig, tycker att det är ett bra ord...medan han fortsätter rösta rödare än rött.

Själv tycker jag att det är lite sött :o)