måndag, september 08, 2008

Före & efter igen



Den här lampan skulle jag kunna ha i ALLA mina fönster... Hur j-a snygg som helst! Los Problemas är väl bara att den kostar över 600 pix. Styck. (Åtminstone här, där allt kostar alldeles för mycket.)

Detta som kommentar till Joars belysningskommentar. Och som fortsättning kan jag skvallra om att vi har tre lampor (ingen aning om vilken sort, vet bara att de finns) som ska in där under kanten ovanför/brevid micron - men vi verkar ha slarvat bort alla skruvmejslarna. *S* Vet inte varför de plockades ner långt före vi ens beslutat måla om i köket, ner kom de och sen inte upp igen...

Min öststatstoa ser onekligen bättre ut nu! Men den har varit underhållande: Plastfärg målad på oljefärg släpper. Vi fick stränga order om att inte skriva namn, men i övrigt fria naglar - med resultat som följer.

Dessa är numera ett minne blott (och några foton, förstås) och jag kommer nog att sakna våra barnfingrars konstverk.
(För er som undrar över ankan är det en WC-anka för små rumpor. Inte rengörningsmedlet. En sån där perfekt bra-att-ha-grej när det finns mindre rumpor i huset...)

Vi har samma handtag överallt i huset. Den uppmärksamme har redan noterat att det är samma som i sovrummet. :-) Jag gillar att ha teman som kommer igen, jag inbillar mig att det knyter ihop ett i övrigt stilmässigt väldigt blandat hus.
Helst skulle jag ha samma golv i hela nedervåningen, men mattan i vardagsrummet är ännu inte nog uselt för att motivera ett byte. Så den får vänta, men hall och kök får ett nytt Alloc-golv inom en vecka! Himmmmmmmmla schschschnyggt! Kanske vi kommer oss för att ÄNTLIGEN lacka bordet och stolarna också... Min farmor gick bort -96 och jag fick dem samma år och det kunde kanske vara dags att få ändan ur nu? :-)

Vad mer? Röran på bänken är tyvärr en stående del av inredningen.
...
...

Nä. Slutskrivet för nu, får ju inte överanstränga tangentbordet när man är ovan. *S*

10 kommentarer:

Blue sa...

Herrejistanes...om jag inte visste bättre skulle jag nästan tro att du har...saknat oss...????

;o)

Öststatstoan är ju underbar nu. Att sitta och göra tvåan och ha något annat att göra än att lära sig artikelnumrena ur senaste Clas Ohlsonkatalogen, alltså att göra fina hällristningar med naglarna.

Patentera idén, genast :o)

Corundum sa...

Hm. *lägger handen på Listoplistos panna* Jepp, ett klart anfall av bloggfeber. Det är inte något farligt, och går över av sig själv, men du måste se till att inte överanstränga dig med att skriva för mycket, för då kan det hända att du drabbas av AFK en längre period igen, och det vill vi väl inte? Duktig flicka, ta ett klistermärke på vägen ut.

(jag är mycket medveten om den idiotiska interpunktionen i ovanstående stycke)

Det här får bli punktform:
* Lampan ÄR snygg, påminner väldigt mycket om något mina päron har i sitt hus... Var har du hittat den?
* Kul att ni redan tänkt på belysningen! Men menar du verkligen att ni slarvat bort skruvmejslarna? Hur har ni gjort allt annat isf? :P
* Färg/nagel-konstverks-väggen var astuff ju! Bra att du fotade den innan ni rev, det fotot lär få mer värde ju längre tiden går.
* Samma handtag är en riktigt bra idé, men hade inte gått hemma hos mig... Jag har för olika stil på själva skåpen, framförallt alltför olika färg. Smart dock. Samma golv i hela huset drömmer jag också om, och golvvärme... Mmm... Nästa vår, då jäklar ska jag ta tag i det där. Hoppas att ditt hall- och kökgolv blir bra! Bilder sen, tack.

Keep up the good work, nu när du äntligen börjat skriva igen! :)

/jag.
ordensmakt.blogspot.com

Lollias sa...

Lampan är Markslöjds, bilden är lånad därifrån, men jag såg den i vår lampbutik.

Slarvat bort mejslarna... nå, om du nu måste veta handlar det mera om att vi inte hittar tummarna. De sitter inte mitt i handen, men de verkar gömma sig i latmasklådan alldeles för ofta. Svårhittade, kan meddelas.

Golvpaketen (tio stycken!) ligger i vår hall i väntan på att någon av oss ska hitta åtminstone en tumme. Helst fyra. :-)

Corundum sa...

Ah, jag kollar på hemsidan nu, och känner igen vissa lampor från inredningsbutiker jag varit i... Snygga saker.

Haha! Komma sig för... Det är verkligen inte alltid det lättaste! Men hade jag väl fått nya golv så hade jag nog dragit igång direkt, jag hatar dem jag har just nu. Har bytt i hallen och sovrummet, resten av huset är dock fortfarande täckt av våtrumsmatta. Man tänker för det mesta inte på det, men det hade kunnat vara SÅ mycket finare.

Lycka till med golven också, kommer säkert gå bra!

/jag.
ordensmakt.blogspot.com

Anonym sa...

Hejsan!
Vilken fin kök du har nu. :)
Sist jag var hos dig då var det allt var grönt.
Och det är kul att ha något nytt i huset.
Men min lägenhet!?
Allt är gammalt och 80/90-talet. :/
Frågan är hur mycket man kan förändra något utan att höja hyran nämnvärt.
/ Eva U

Lollias sa...

VÅTRUMSMATTA?
???


??????????????????????

Eva, kul att du tyckte om det! Vi trivs kanonbra i vårt nya kök, så fort *harkel* golvlisterna är målade och tillbaka på plats kommer vi har stans snyggaste kök! :-)
Det behöver inte bli så dyrt att renovera, färg och tapeter är visserligen inte gratis, men det finns massor av fina tapeter som inte kostar så mycket. Dessutom behöver man ju inte tapetsera hela rummet, fondvägg eller bara någon/några enstaka våd/-er funkar ibland t o m bättre. Bara att fräscha upp dörrfoder och skåpluckor kan lyfta hela rummet.
Sen är det upp till tycke och smak.

Och tid.

Och att komma sig för.

:-)

Corundum sa...

Lollias: Jeppjepp, våtrumsmatta. :) Storyn är helt enkelt att mina föräldrar skaffade huset jag bor i när jag var riktigt liten och min mor hade ett företag som tillverkade groddar. Och då menar jag inte göra-lite-groddar-i-en-burk, utan då menar jag ett par tusen kilo åt gången.

Sådan tillverkning är vädligt blöt. Kräver våtrum. Stora våtrum. Så mina föräldrar köpte ett hus, och våtrumsskyddade i stort sett hela huset.

Det var ganska roligt innan jag alls hunnit börja renovera - då gick det på allvar att städa genom att spola av väggar, golv och tak med vattenslang. Kul. :P

Nå, nästan allt har bytts ut sedan dess, det är bara golvet i några rum kvar... Men det kommer.

Tid, pengar, komma sig för... Det är ju alltid det. Men det kommer. Tapetsera är bra, för det är inte speciellt dyrt.

Jaja. Vi hörs, over and out!

/jag.
ordensmakt.blogspot.com

Lollias sa...

Hmmm... mamma brukade göra groddar på köksbänken ibland, fast det går kanske inte riiiiktigt att jämföra? *S*

Jag gillar också att renovera. Åtminstone har jag gjort det hittills - jag bär hem grejerna och min man gör det som behöver göras. Sen säger vi båda att VI har renoverat. :-) Inte helt fel!

Corundum sa...

Nej, det kanske inte riktigt går att jämföra... Men å andra sidan så åt vi verkligen inga groddar alls under den tid morsan jobbade med att tillverka dem, så det är mycket möjligt att du ÅT mer trots att ni kanske tillverkade väldigt mycket mindre. Lustigt egentligen, vet inte varför det var så.

Haha! Tja, så länge du har gjort någonting överhuvudtaget så räknas det väl... Om inte annat så kanske du varit med och tjänat in pengarna som köpt materialet? :)

Är du gift förresten?

/Corundum
ordensmakt.blogspot.com

Lollias sa...

Jepp, jag åt groddarna. Jag gillar fortfarande både smak och konstigstens (felstavat med flit) - det kanske är dags att göra några? Hmmm...

Jopp, undertecknad är lyckligt gift, och vi är båda flitiga medlemmar i Handarbetets Vänner. :-) I mitt tycke är han värre än mig, men han säger säkert likadant om mig. :-D
Å jag gillar det där med att VI gör, jag känner mig något mindre onyttig då (vilket inte är så allvarligt som det låter). Jag sitter GÄRNA framför dator och skriver inlägg medan maken (som nu) lägger färdigt lister och liknande i hallen. Me like VI do!