torsdag, september 25, 2008

Oskyldigt dömd?

Jag har fått uppfattningen att enligt svensk lag är vi oskyldiga tills motsatsen är bevisad. Detta har jag uppfattat som största byggstenen i det svenska rättssystemet. Det måste vara feluppfattat, eller också lyder inte försäkringskassan under svensk lag?

Som förälder behöver jag ibland "VAB-a", alltså ta ut tillfällig föräldrapenning när mina barn är sjuka. Jag har varit hemma med minstingen sedan onsdag eftersom han är febrig, snoret rinner och han är allmänt hängig, och när jag går in på Försäkringskassans hemsida står "Från och med den 1 juli 2008 ska en förälder, i samband med begäran om tillfällig föräldrapenning, styrka barnets frånvaro med ett intyg från den förskola, familjedaghem, fritidshem eller skola där barnet i vanliga fall är."

???
Var jag inte oskyldig tills en domstol förklarat mig skyldig? Är helt plötsligt alla småbarnsföräldrar både brottslingar och dömda? När blev Försäkringskassan en rättslig instans???

???


Den blåa sörjan till regering STINKER.

7 kommentarer:

Blue sa...

Fast det trista med alla nya regler är ju att dom kommer pga att ett fåtal missköter sig.

Jag hade under flera år en wingmate på jobbet med två barn - och vi var TVUNGNA att vara två, det gick inte att klara våra arbetsuppgifter på en person. Vilket betydde att vi var extremt beroende av varandra.

Och jag kunde tyvärr aldrig lita på att hon kom. Hon använde VAB heeeela tiden. När HON inte orkade.

Vilket jag hela tiden misstänkte men aldrig hade bevis för, förrän en dag.
Har för mig att det var höstlov och hon hade med sig äldsta dottern på jobbet. Äldsta dottern satt mittemot mig på mammas plats medan mamma var och kopierade någonting. Och då säger äldsta dottern, givetvis oskyldig, "imorgon skall jag och mamma gå på matiné".

Jag frågade "jaha - skall mamma vara ledig imorgon" och fick svaret att jo - det skulle hon ju.

Gick och frågade chefen om mamman skulle vara ledig men det skulle hon inte. Men sa inget mer om det till honom.

Morgonen efter satt jag och väntade på hennes telefonsamtal, och visst kom det. Något av barnen hade blivit jättesjuka under natten och hon skulle vara hemma.

No shit Sherlock?

Sen drog hon den gamla vanliga (vi hade ju jourtelefoner med jour 24 timmar per dygn).

- Men ring direkt om det är något.

Jag kollade när filmen dom skulle se började och ringde oavbrutet till den slutade. Telefon avstängd.

Och sen fick jag tag i henne, hittade på något jag behövde hjälp med och frågade varför i helvete telefonen hade varit avstängd.

Dött batteri.

No shit Sherlock - igen!

DÅ gick jag till chefen och talade om allt jag visste. Vad dottern hade sagt, att mamma skulle vara ledig och att telefonen hade varit avstängd under filmen. I vanliga fall är jag ingen skvallerbytta och bryr mig inte, men det här var ÅR av uppbyggd irritation över hennes beteende.

Då säger chefsfanskapet att han, liksom jag, misstänkte det. Och att detta var ett solklart fall. Men att han inte fick lov att "misstro" henne - det kunde leda till fackproblem - eftersom ingen kunde bevisa det.

Snicksnack - han var bara en feg skit.

Anywhichway...dit jag ville komma med den här harangen var att det är folk som HON som gör att regler ändras hela jävla tiden. Sen att det råkar vara den sittande regeringen som bestämmer det är en helt annan femma.

Allt har ju ändrat sig på grund av latmaskar, a-kassa, sjukpenning och VAB är bara få exempel.

Och det är skitstövlar som utnyttjar systemet som är anledningen.

(Sorry - jag blev arg igen när jag tänkte på ovanstående incident fast den hände för flera år sedan - inte att DU är hemma och fuskar)

Men nu är det som på den gamla goda tiden. Debatt och massor av ord på din sida ;o)

Lollias sa...

*flin* jodu, ibland gnistrar även den här skatan till! Sen att mycket av gnistrandet kommer från mitt bling säger jag inget om. :-)

Jag är lika arg som du över det FÅTAL som fuskar, men jag blir nog ännu argare än du eftersom vi faktiskt är många som INTE fuskar! Vi som sköter oss är antagligen fler än de som fuskar, och, som sagt, i min skolbok står det att man är oskyldig tills motsatsen bevisats. Men det gäller ju tydligen inte längre! Jävla bajsregler!

Åsså kastar jag en stor säck barnbajsblöjor på dem som fuskar, för jag avskyr att känna mig som en fuskare!

Blue sa...

Gamla goda tider som sagt ;)

Men det är ju just det som är problemet och pudelns kärna. Majoriteten sköter sig när det gäller det mesta, och det är de som blir lidande när det kommer nya regler. Och det gör det ju hela tiden. När det gäller alla slags bidrag - så man sitter där och känner sig som en stor fet fuskis.

Men det gäller ju egentligen allt i livet. I skolan förbjöds nationalsången under en period, för att ett FÅTAL sjöng den i rasistiskt syfte. Mobiltelefoner förbjöds för att vissa elever inte hörsammade att de skulle vara avstängda under lektionstid. Vi kan tom gå på familjenivå. Jag lovar att om storasyrran gör ett bus, så drabbar det lillsyrran per automatik (hypoteser - men jag vet som storasyster att jag dels banade vägen för syrran på vissa grejor men sabbade för henne när det gällde andra).

På arbetsplatser förbjuds fritt internetanvändande på vissa företag, för att minoriteten sitter och surfar i sju timmar av åtta (jo - det hände på vår arbetsplats).

I princip alla korkade jävla regler oavsett nivå, familj/jobb/regering, kommer av att minoriteten missköter sig så majoriteten drabbas.

Orättvist? Tror fan det...men jag säger att det är en del av livet...och klandrar inte regeringen.

Frågan är väl egentligen hur man kommer åt minoriteten utan att sumpa för majoriteten utan att göra korkade regler.

Jag vet inte...

Lollias sa...

Jag tror att ett enkelt sätt är att jämföra kostnaderna... Jag är helt övertygad om att det kostar mer med straffsystemen än med utgå-från-ärlighet-system!
Kostnaden för att FK-personal ska 1) skicka ut papper för anmälan om barns icke-varande i barnomsorg + 2) gå igenom och kontrollera samma papper + 3) meddela utbetalningsperson/instans om utbetalningsOK = DYRT. Den personalkostnaden skulle hellre användas till att se till att folk faktiskt fick sina ersättningar i tid (vilket besparar folk extra avgifter då de inte kunnat betala sina räkningar). Eller till att hjälpa dem som behöver hjälp (t ex utreda handikappanpassningar). Eller till att gå charmkurs. :-) Vinst vilket som, och matematiskt bevisat till lägre kostnad än som det ser ut idag.

Eller, att de åtminstone använde SIN tid till att jaga oss "brottslingar"! Det är tyvärr även MIN tid som går åt, liksom barnomsorgspersonalens. Deras tid skulle kunna användas till viktigare saker, som t ex att faktiskt jobba med de barn som är inskrivna i barnomsorgen!

Skolan, sjukhusvärlden... alla verkar lida av papperssjukan. Inte nog med att läkarsekreterarnas tjänster dragits in, det kommer hela tiden FLER PAPPER som ska fyllas i. En lärare/pedagog idag ska inte bara lägga fullt focus på eleverna, de ska dessutom hinna med kontaktböcker, läxor, prov och nu även individuella utvecklingsplaner. Suck...

Jävla skitsamhälle. En säck barnbajsblöjor på varje nytt-papper-att-fylla-i-görare!

Blue sa...

Utan att göra undersökande journalistisk och ta reda på de faktiska kostnaderna för "gängstryk" kontra att försöka sätta dit de som fuskar på riktigt så tror jag att det faller på att det är både billigare och enklare med kollektiv bestraffning. Tyvärr. Jag blir ju lika glatt behandlad av a-kassa och arbetsförmedling för tillfället (även om jag hoppas få ett jobb imorgon - kanske kanske - håll tummarna).

Om man går på en basal nivå, som mitt exempel om mobiltelefoner i skolan. Visst sjutton är det enklare att dra in telefonerna för alla kidsen än bara de som misskött sig.

Och där är det enkelt att peka ut de skyldiga.

Ju högre nivå desto svårare att peka ut och hitta. Kostsamt, tidsödande och ungefär lika lätt som att hitta nålar i höstacken. På gränsen till omöjligt.

Så, vi får leva med den kollektiva bestraffningen på alla nivåer, för att ett gäng apskaft fuskar.

Och dessutom kan man ju då ta ytterligare en sak i beaktning. Ju mer irritation sådana saker skapar, desto fler fuskare får vi. Eftersom måååånga tar tillfället i akt att fuska för att "få igen" sin tid och pengar.

Life's a byråkratisk bitch...och jag misstänker att vi får leva med det tills det blir billigare och enklare att hitta de som verkligen fuskar. Oavsett om det gäller Försäkringskassan, a-kassan, socialbidrag, sjukskrivningar osv osv osv i all oändlighet...

Lollias sa...

JAG VÄGRAR!

Jag vägrar leva efter fuskarnas villkor, jag VÄGRAR acceptera att "det bara är så", jag vägrar låta någon annans brott drabba mig!

Jag vill INTE ha ett samhälle där "shit happens", jag tänker slåss med näbbar och klor för att ta bort skitregler och kollektiv bestraffning (som även den är förbjuden i lag)!

(Jag var på väg att skriva "...och till sista blodsdroppen", men det lät lite väl pretentiöst...) :-)

Blue sa...

Solly Lollias. Men då får du helt enkelt vara utan pengar när du VAB'ar.

Och "kollektiv bestraffning" var ju mitt ordval, inte beslutsfattarnas.

Det enda jag kan säga är att antingen så börjar du smida på world domination plans och därefter kirrar du en utopi där alla springer hand i hand mot solnedgången.

Folk ljuger. Hela tiden. Ibland om oviktig skit, och ibland om saker som drabbar andra i slutänden. Men att som "tredje person" bli drabbad för att vissa personer är arslen är ju inget nytt under solen.

Jag ser fram emot ditt slagsmål med näbbar och klor för att få bort skitregler. Till sista bloddroppen ;o)

Men faktum är att hur jävla förbannad jag också kan bli på skitregler och nya regler hit och dit så inser jag att vi har det jääääävligt bra. Visst, vi får ödsla lite extra tid här och där för extra blanketter när det gäller det mesta. Och vi blir "bestraffade i grupp" för att somliga sumpar det.

Men, så länge vi har ett system som stapplande funkar skall vi vara jävligt tacksamma. Hade du bott någon annanstans så hade du fått vara hemma med sjukt barn och inte fått en spänn. Betald mammaledighet i över ett år kan du se dig i månen efter. Jag hade inte fått en krona om jag inte hade jobbat. Och även om klasskillnaderna har blivit större, så har vi det ruskigt bra jämfört med majoriteten av resten av hela jävla världen. Och då snackar jag inte bara u-länder, utan även västvärlden.

Siktar du ändå på en utopi så tycker jag att du skall fokusera på världssvält eller fred på jorden istället för några extra skitblanketter.

:-p